Ольга Рупташ » Евристичний потенціал поняття смислу в гуманітарнонаукових парадигмах знання
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Евристичний потенціал поняття смислу в гуманітарнонаукових парадигмах знання
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2015 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
20.03.2018 |
|
Твір змінено: |
20.03.2018 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(4.4 МБ)
|
|
Опис: |
Мета дослідження полягає в експлікації змісту поняття “смисл” у
системі ідей, понять і категорій філософії та методології гуманітарних
наук, виявленні його креативного потенціалу в процесі формування
парадигм гуманітарнонаукового знання, враховуючи їхні
загальнонаукові та специфічно гуманітарні характеристики.
Для досягнення цієї мети ставляться та розв’язуються такі
завдання:
– виявити світоглядне підґрунтя постановки проблеми смислу в
контексті філософсько-наукового дискурсу;
– з’ясувати роль і значення смислового потенціалу наукового
знання в усуненні сучасних деформацій смислу;
– проаналізувати вихідні ціннісно-смислові настанови й інтенції
науково-пізнавальної діяльності;
– розкрити інтерпретативно-контекстуальні характеристики смислу
в еволюції герменевтичної традиції;
– показати значущість феноменологічного розв’язання проблеми
смислоутвердження, зумовленого людською свідомістю;
– визначити зміст поняття “смисл”, поряд зі “значенням”, у
контексті структуралістських досліджень об’єктів знакової природи;
– проаналізувати наслідки постструктуралістської деконструкції
дискурсів, які генерують смисл, виявляючи парадоксальність його
природи;
– обґрунтувати конститутивну роль поняття “смисл” у формуванні
гуманітарнонаукових парадигм знання;
– експлікувати можливості та межі застосування парадигмального
підходу в гуманітарних науках;
– визначити загальнонаукові риси ідеалу гуманітарного знання та
його методологічні засади;
– розкрити смислову специфіку сутнісних рис парадигм
гуманітарнонаукового знання;
– з’ясувати епістемні та методологічні потенції поняття смислу в
гуманітарних теоріях-парадигмах;
– обґрунтувати наявність смислотвірного потенціалу
гуманітаристики в сучасному науковому та освітньому просторі. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП........................................................................................................... 5
РОЗДІЛ І.
СВІТОГЛЯДНЕ ПІДҐРУНТЯ ПОСТАНОВКИ ПРОБЛЕМИ
СМИСЛУ У ФІЛОСОФСЬКО-НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ ................... 25
1.1. Світоглядно-філософські запити смислу:
від синкретизму до плюралізму інтерпретацій ................................. 25
1.2. Смисловий потенціал наукового знання та
його роль в усуненні сучасних деформацій смислу ......................... 47
1.3. Ціннісно-смислові настанови й інтенції
науково-пізнавальної діяльності ......................................................... 60
Висновки до І розділу .................................................................................. 72
РОЗДІЛ ІІ.
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕНЬ
СМИСЛУ В ГУМАНІТАРНИХ НАУКАХ ............................................... 75
2.1. Розкриття інтерпретативно-контекстуальних
характеристик смислу в герменевтичній традиції ............................ 75
2.2. Розв’язання проблеми смислоутвердження світу
людською свідомістю у феноменології .................................... ....... 86
2.3. Зіставлення смислу і значення в контексті
структуралістських досліджень об’єктів знакової природи .......... 100
2.4. Деконструкція дискурсів смислу та виявлення
його парадоксальної природи в постструктуралізмі ...................... 112
Висновки до ІІ розділу .............................................................................. 122
РОЗДІЛ ІІІ.
КОНСТИТУТИВНА РОЛЬ
ПОНЯТТЯ «СМИСЛ» У ФОРМУВАННІ
ГУМАНІТАРНОНАУКОВИХ ПАРАДИГМ ЗНАННЯ ....................... 125
3.1. Проблема смислу в контексті постнекласичних
трансформацій філософії та методології науки .............................. 125
3.2. Потенціал і обмеження застосування
парадигмального підходу в гуманітарних науках .......................... 135
3.3. Загальнонаукова характеристика
ідеалу гуманітарного знання ............................................................ 149
3.4. Смислова специфіка
гуманітарнонаукових парадигм знання .......................................... 163
Висновки до ІІІ розділу ............................................................................. 179
РОЗДІЛ ІV.
ЕПІСТЕМНІ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОТЕНЦІЇ
ПОНЯТТЯ СМИСЛУ В ГУМАНІТАРНОНАУКОВИХ
ТЕОРІЯХ-ПАРАДИГМАХ ....................................................................... 182
4.1. Логіко-лінгвістичні дослідження смислу:
семантичний і прагматичний аспекти ............................................. 182
4.2. Плюралізм теоретико-методологічних
підходів до вивчення смислу у психології ...................................... 195
4.3. Трактування смислу історії у філософських
та історико-наукових концепціях ..................................................... 206
4.4. Теоретико-методологічні конструкції
смислу в інтерпретативній соціології .............................................. 231
4.5. Конституювання смислу як вияв
когнітивної діяльності людської свідомості ................................... 244
Висновки до ІV розділу ............................................................................ 254
РОЗДІЛ V.
СМИСЛОТВІРНИЙ ПОТЕНЦІАЛ
ГУМАНІТАРИСТИКИ В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ
ТА ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ ................................................................ 259
5.1. Формування смислового типу
постнекласичної раціональності ...................................................... 259
5.2. Плюралізм парадигм
і процеси інтеграції в науці ............................................................... 277
5.3. Смисл як засіб актуалізації
творчого потенціалу гуманітаристики ....... ..................................... 298
5.4. Смислові трансформації
гуманітарних технологій в освіті .............................................. ....... 311
Висновки до V розділу .............................................................................. 329
ВИСНОВКИ ............................................................................................... 332
Список використаної літератури ............................................................. 339
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|