Опис: |
Христіанство Руси до Владиміра Святого// Вера и разум.— 1912.— № 9, 10
Анотація:
Твір "Христіанство Руси до Владиміра Святого" аналізує питання поширення християнства на Русі до офіційного хрещення у 988 році. Автор піддає сумніву літописну легенду про подорож апостола Андрія через Київ та Новгород, вказуючи на її історичну недостовірність, пізній час створення та внутрішні суперечності. Натомість, він стверджує, що християнство проникло на територію Південної Русі значно раніше, через грецькі колонії та Візантію. У IX столітті вже існувало кілька випадків хрещення руських загонів і князів, а також було засновано єпархію, що свідчить про значні успіхи християнства. Автор припускає існування особливого, Чорноморсько-Азовського типу Русі, що відрізняється від норманської (варязької). Ця південна Русь, що мешкала поблизу Хозарського каганату, була значно християнізована та, ймовірно, стала основою для Київського князівства.
***
Основні ідеї твору:
1. **Спростування літописної легенди про апостола Андрія**: Автор вважає літописне сказання про подорож апостола Андрія через Київ та Новгород історично недостовірним та внутрішньо суперечливим.
2. **Раннє проникнення християнства**: Християнство з'явилося на території Південної Русі значно раніше, ніж прийнято вважати, завдяки наявності тут грецьких колоній та впливу Візантії.
3. **Хрещення на Русі у IX столітті**: Уже у першій половині IX століття мали місце окремі випадки хрещення руських воїнів та князів, про що свідчать житія святих.
4. **Хрещення Русі у 860 році**: Після невдалого походу на Візантію у 860 році відбулося масове хрещення значної частини Русі, що супроводжувалося заснуванням єпархії.
5. **Існування "Чорноморської" Русі**: Автор висуває гіпотезу про існування окремої "Чорноморської", або Волзько-Донської Русі, яка була відмінною від норманської (варязької) та мала свої центри, зокрема, у Тмутаракані.
6. **Норманська теорія під сумнівом**: Характеристика Русі, надана патріархом Фотієм після походу 860 року, не відповідає відомостям про норманів, що свідчить на користь існування іншого, слов'янського, етносу.
7. **Три центри давньої Русі**: На думку автора, у IX-X століттях існувало три головні центри Русі: Київ, Тмутаракань та Новгород, що підтверджується свідченнями арабських письменників.
8. **Кирило-Мефодіївська спадщина**: Діяльність святих Кирила і Мефодія та наявність слов'янського перекладу богослужбових книг відіграли важливу роль у християнізації Русі.
9. **Походи південної Русі**: Після хрещення у 860 році південна Русь змінила напрямок своїх походів, атакуючи тепер східні регіони, зокрема Табаристан, що призвело до її занепаду після поразки від хозарів.
10. **Київ як центр**: Південна, Чорноморська Русь, що була добре відома і християнізована вже у IX столітті, могла заснувати місто Київ, яке згодом стало центром всієї Русі завдяки своєму вигідному торговельному розташуванню. |