Володимир Пархоменко » Къ тысячелѣтнему юбилею города Переяслава (рос.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Къ тысячелѣтнему юбилею города Переяслава (рос.)

Стаття
Написано: 1907 року
Джерело: balik2
Розділ: Історична
Твір додано: 21.07.2017
Твір змінено: 13.08.2025
Завантажити: pdf див. (4.5 МБ)
Опис: К тысячелетнему юбилею города Переяслава // ПЕВ.— 1907.— № 18.— С. 849—853.


Текст, опублікований у «Полтавських єпархіальних відомостях» у 1907 році, присвячений тисячолітньому ювілею міста Переяслава. Автор, Влад. Пархоменко, досліджує історію міста, акцентуючи увагу на його церковному значенні. Видання розглядає суперечливі дати заснування Переяслава та зазначає, що тисячоліття святкують не з моменту заснування, а з початку його історичного життя. В центрі уваги — Переяслав як осередок церковного життя, починаючи з резиденції митрополитів Київських і всієї Русі у Х-ХІ століттях. Далі автор простежує історію Переяславської єпархії до татарської навали, її відновлення у XVII столітті та подальше перенесення кафедри до Полтави у XIX столітті. На завершення текст підкреслює, що, незважаючи на втрату свого адміністративного та духовного значення, Переяслав залишається містом з багатою церковно-історичною спадщиною.

---
### **Основні ідеї твору**

1. **Тисячолітній ювілей Переяслава:** У 1907 році місто святкувало тисячоліття свого існування. Це свято було присвячене не точній даті заснування, а тисячоліттю його історичного життя.

2. **Суперечність у даті заснування:** Існує літописна версія про заснування міста князем Володимиром у 993 році, але більшість вчених вважають її легендарною. Інші літописи згадують Переяслав вже у 907 році як велике місто.

3. **Переяслав як центр церковного життя:** Протягом своєї історії Переяслав мав значення не стільки як торговельний чи адміністративний центр, скільки як осередок церковного життя своєї області.

4. **Перша резиденція митрополитів:** Після хрещення Русі Переяслав став резиденцією митрополитів Київських і всієї Русі приблизно на 50 років, перш ніж митрополича кафедра була перенесена до Києва.

5. **Заснування Переяславської єпархії:** Перенесення митрополичої кафедри до Києва у XI столітті призвело до створення Переяславської єпархії, яка існувала протягом двох століть.

6. **Втрата значення після татарської навали:** Після монголо-татарської навали у XIII столітті Переяслав занепав, його єпархія була перенесена спочатку в Сарай, а потім стала Крутицькою. Місто відродилося лише у XVII столітті.

7. **Відновлення єпархії та освітнє значення:** У кінці XVII століття Переяславське церковне життя знову піднімається. У 1738 році була заснована Переяславська семінарія, яка стала третім за значимістю освітнім центром у Малоросії після Києва та Чернігова.

8. **Оплот православ'я:** У XVIII столітті Переяслав відіграв ключову роль у боротьбі з унією та католицизмом, ставши центром потужного релігійного руху.

9. **Перенесення єпархії до Полтави:** У XIX столітті, після створення Полтавської і Переяславської єпархії, резиденція єпископів була остаточно перенесена з Переяслава до Полтави у 1847 році.

10. **Історична спадщина:** Незважаючи на втрату статусу єпархіального міста і переведення семінарії до Полтави, Переяслав зберіг значення завдяки своїй багатій церковно-історичній спадщині, зокрема як місце спочинку мощей преподобномученика Макарія.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.