Опис: |
Древнерусская княгиня святая равноапостольная Ольга (вопрос о крещении ее) / [Владимир Пархоменко]. - Киев : тип. "С.В. Кульженко", [1911]. - 26 с., 1 л. ил.; 34
Аннотація до роботи "Давньоруська княгиня свята рівноапостольна Ольга: питання про її хрещення":
Ця робота присвячена критичному аналізу обставин хрещення давньоруської княгині Ольги. Автор розглядає традиційну літописну версію про її хрещення в Константинополі, вказуючи на її легендарність і суперечність історичним фактам. Зокрема, у тексті зазначаються хронологічні неточності та невідповідності з іменами візантійських імператорів, а також нелогічність поведінки Ольги після повернення з Візантії. На противагу цьому, автор схиляється до думки, що Ольга була хрещена раніше, на Русі, ймовірно, у Києві, у 954 році. Ця позиція підкріплюється згадкою про священика в її свиті під час візиту до Константинополя, зафіксованого візантійським імператором. У роботі також спростовується теза про те, що Ольга була "внутрішньою християнкою" до смерті свого чоловіка, князя Ігоря, оскільки її жорстока помста древлянам суперечить християнським принципам.
---
Основні ідеї твору:
1. **Критичний аналіз літописних свідчень**: Автор ставить під сумнів точність і достовірність літописного оповідання про хрещення княгині Ольги в Константинополі у 955 році, звертаючи увагу на його легендарні риси та невідповідності.
2. **Хронологічні неточності**: Вказується, що літопис помилково називає імператора "Цимсхій", який правив значно пізніше, ніж відбувалися описані події, та "Фотія" патріархом.
3. **Нелогічність розповіді**: Автор зазначає, що історія про сватання імператора до Ольги, якій на той момент було понад 60 років, є неправдоподібною. Також нелогічним є її невдоволення царем після нібито «любезного прийому» та багатих дарів.
4. **Візантійські джерела**: Наводиться факт, що сучасник Ольги, імператор Костянтин VII Багрянородний, у своєму описі її прийому у 957 році не згадує про її хрещення в Константинополі.
5. **Альтернативна версія хрещення**: На підставі свідчень візантійських джерел та Якова Мниха, автор припускає, що Ольга була вже хрещеною до поїздки до Константинополя.
6. **Місце і час хрещення**: Робота підтримує версію, що хрещення відбулося на Русі, у Києві, ймовірно, у 954 році.
7. **Спростування раннього християнства Ольги**: Спростовується думка про те, що Ольга була "внутрішньою християнкою" ще до смерті свого чоловіка Ігоря.
8. **Відсутність християнських рис у поведінці Ольги**: Як доказ наводиться надзвичайно жорстока помста древлянам у 945–946 роках, що суперечить принципам християнства.
9. **Сумніви щодо поширення християнства при Ігорі**: Автор ставить під сумнів твердження про значне поширення християнства серед варягів у Києві за часів князя Ігоря, посилаючись на те, що сам Ігор та його син Святослав залишалися язичниками.
10. **Історична цінність хрещення Ольги**: Незважаючи на дискусійні обставини, автор підкреслює величезне історичне значення хрещення Ольги як першого поштовху до християнізації Русі та її прилучення до європейської культури. |