|
Написано: |
2011 року |
|
Джерело: |
Машинопис твору люб'язно надано його Автором. |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
07.11.2017 |
|
Твір змінено: |
07.11.2017 |
|
Завантажити: |
djvu
(17.3 МБ)
pdf
див.
(4.5 МБ)
|
|
Опис: |
Монографію знаної етнологині, спеціялістки з культурної та соціоантропології, дослідниці історії культури, ґендерної та квір-проблематики Марії Маєрчик присвячено семіотиці тілесности в українській обрядовій традиції – символіці та функціям руху, органів (очей, вух, рота, ніг, рук), статі, ритуальної андрогінії, одяговим (недоодягнуте/понадодягнуте, кокономорфне/розібране), кулінарним (сире/приготоване) та іншим кодам, використовуваним задля метафоризації тіла в ритуалі.
У розвідці показано, як через конструювання тіла в обрядах родинного циклу – себто через символічне обігрування тілесних «тем» (зокрема здатности рухатися, чути, говорити бачити й/або нерухомости, глухоти, німоти, сліпоти, а також безстатевости тощо) здійснювався, набував форми й оприявнювався перехід особи до іншого соціяльного статусу. Авторчину увагу привертають передусім засадничі переходові сюжети традиційної культури – пологи і народження, заручини і весілля, смерть і похорон, та головні персонажі й водночас об’єкти таких ритуалів, як-от народженець і його батьки, наречена/наречений, покійниця/покійник. Окремий напрямок аналізу становить генеза анімістичних уявлень про «душу-пташку-жінку» в археологічних культурах і віруваннях селян, зокрема малодосліджені та несподівані ґендерні аспекти цих уявлень.
У теоретично-методологічному вступі викладено ориґінальну авторську версію класичної схеми обрядів переходу, зумовлену специфікою залученого матеріялу.
До монографії додано розлогий огляд літератури питання, ґрунтовну бібліографію, докладний покажчик і рідкісний ілюстративний матеріял – малюнки, репродукції поштівок, світлини з польових розвідок авторки та її колеґ, а також із фондів Інституту народознавства НАН України, колекції Музею Івана Гончара в Києві, приватних зібрань.
Видання підготовлено в рамках науково-видавничої програми Інституту Критики за участи Інституту народознавства НАН України та Центру культурно-антропологічних студій і видану за підтримки Українського наукового інституту Гарвардського університету. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Переднє слово 9
Розділ перший
Історіографія, методологія, теорія
1. Дослідження українських обрядів родинного циклу 15
2. Теорія польової роботи: від аматорів до перших науковців-польовиків 20
3. Теоретичні засади ранніх праць із родинної обрядовости 31
4. Теорія обрядів переходу Арнольда ван Ґенепа 37
5. Розвиток теорії обрядів переходу в західній науці 41
6. Авторська інтерпретація схеми переходу (на матеріялі української обрядовости) 45
7. Вітчизняні студії над обрядовими паралелями 50
8. Етнографія тіла (український контекст) 54
9. Ґендерний розподіл функцій і ролей у ритуалі 58
Розділ другий
Конструювання тіла в обрядах родинного циклу
1. Символіка втрати і здобуття тілесних функцій в обрядах переходу 73
Нерухомість 73
Недієздатність 90
Сліпота, невидимість 98
Німота, глухота 113
Неспоживання їжі і «споживання» не-їжі 120
2. Тіло, яке готують 127
Сире/готове 127
Холодне/гаряче 129
Розділ третій
Одяг як знак (у звичаях і обрядах)
1. Одяг як тіло: народні уявлення, звичаї та фольклор 137
2. Одяг, вік і статус у традиційній культурі 145
Немовлята, діти, підлітки, молодь 146
Одружені, старі 153
Померлі, душі 159
3. Конструювання тіла через одяг у ритуалі 165
Розбирання 167
Кокономорфність 191
Перинатальність 200
Андрогінність 202
Висновки 213
Додаток
«Душа-пташка-жінка»: генеза, типологія, семантика (на матеріялі археологічних культур і етнографічних джерел)
1. Фольклорні птахи-душі й вісниці смерти 217
2. Палеолітичні жінко-пташки 225
3. Жінка як ємність 232
4. Жінка-пташка та жінка-ємність в анімістичних уявленнях традиційної культури 234
5. Жінки-пташки в мистецтві Київської Русі 240
6. Трипільські жінки-пташки 246
7. Бінарні опозиції, або Де живуть душі ще не народжених? 253
8. Деякі гіпотези й висновки 259
Довідковий апарат
Література 265
Список скорочень 295
Покажчик 297
Список ілюстрацій 319
|
|
|