Опис: |
Український історик_1989_№01-03_101-103
Анотація:
Ця стаття Теодора Мацьківа досліджує дискусійне питання про місце хрещення княгині Ольги, спростовуючи поширене твердження, що вона прийняла християнство у Царгороді. Автор аналізує різні гіпотези щодо походження Ольги та її візиту до Візантії. У статті стверджується, що Ольга вже була християнкою на момент свого прибуття до Царгорода у 957 році, і її візит мав радше дипломатичний, а не релігійний характер. Документ посилається на дослідження багатьох поважних істориків, які підтримують гіпотезу про хрещення Ольги в Києві.
Основні ідеї твору:
* Походження княгині Ольги (945-964) є невизначеним; існують гіпотези про її слов'янське, варязьке або болгарське походження.
* Літопис Нестора під 903 роком згадує, що Ігор одружився з Ольгою з Пскова.
* Існує кілька легенд про її одруження з князем Ігорем.
* Новітні дослідження, зокрема О. Пріцака, підтверджують, що Ольга прийняла християнство у Києві, а не в Царгороді.
* У 944 році, після укладення угоди з Візантією, княгиня Ольга та її дружинники вже були християнами.
* Візит Ольги до Царгорода у 957 році був, ймовірно, дипломатичною поїздкою для поновлення договору з Візантією.
* На той час існувала практика, що для підтвердження міжнародних угод не обов'язково було їхати особисто, можна було відправити послів.
* Багато поважних істориків (Голубінський, Грушевський, Лужницький, Мюллер, Острогоський, о. Остром, Полонська-Василенко) вважають, що Ольга прибула до Царгорода у 957 році вже як християнка, зі своїм духівником.
* Якби Ольга хрестилася в Царгороді у 957 році, то ця вагома подія була б детально описана у цісарських записах, чого немає.
* Стаття спростовує наратив про хрещення Ольги у Царгороді як міф, нав'язаний російською та радянською історіографією. |