
Was Kuchma’s Censorship Effective?
Mass Media in Ukraine before 2004

MARTA DYCZOK

Abstract

Censorship intensified in Ukraine during Leonid Kuchma’s second term as president, and analysts

often use this as an indicator of the country’s democratic backsliding. This article looks at the

motivations behind the media muzzling and questions its effectiveness given that the country exploded

in revolution in late 2004.

MOST DISCUSSIONS ON UKRAINE DURING THE LATER KUCHMA years include a

reference to censorship and freedom of speech issues. This was because Ukraine’s

political and economic elites quite effectively manipulated and muzzled the

mainstream mass media from the mid-1990s onwards. International criticism and

domestic opposition intensified after 2000 when then President Kuchma was

implicated in the disappearance of journalist Heorhii Gongadze.1 Yet apart from

noting the intensification of censorship, few scholarly studies examine this

This article looks at Leonid Kuchma’s second term in office, 1999 – 2004 and is part of a larger

study based at the University of Western Ontario which examines the evolution of mass media in

post-communist Ukraine. My thanks to Oksana Hasiuk, Kiev, Olena Nikolayenko, University of

Toronto, and Heather Ferniuk, Woodrow Wilson International Center for Scholars for their

research assistance; also to Andrew Barros, Orest Deychakiwsky, Oleksiy Haran, Mary Mycio,

Uliana Pasicznyk and Nataliya Petrova for their comments.
1For a comprehensive description of the Gongadze case see J. Koshiw (2003) Beheaded. The

Killing of a Journalist (Reading, Artemia Press). For reports see The Committee for the

Protection of Journalists, www.cpj.org; Institute of Mass Information, imi.org.ua. For Ukrainian

media criticism see: Ukrainska Pravda. European Union statements include, Permanent Council

No. 420, 14 November 2002, ‘EU Statement on the Media Situation in Ukraine’; ‘Declaration by

the Presidency on behalf of the European Union on Media Freedom and Democratic Standards

in Ukraine’, Brussels, 18 March 2004.

EUROPE-ASIA STUDIES

Vol. 58, No. 2, March 2006, 215 – 238

ISSN 0966-8136 print; ISSN 1465-3427 online/06/020215-24 ª 2006 University of Glasgow

DOI: 10.1080/09668130500481386



phenomenon in depth or consider its implications for political development in the

country.2

This article addresses the gap by looking at why and how Ukraine’s establishment

censored the media, what was their aim, to what degree they succeeded, and what the

implications are. It suggests that President Kuchma and the oligarchs who surrounded

him went to great lengths to control mainstream mass media outlets, ostensibly

believing that this would facilitate their consolidation of power and minimise criticism

of the regime. They thought it would lead to individuals becoming disinterested in

politics and feeling uninspired to participate in public life, or as Ukrainians called it,

‘zombuvannia luidei’.3 However, the effectiveness of this censorship is questioned here

with an argument that heavy-handed media manipulation did not deliver the desired

results for Kuchma. Protests continued, electoral results did not favour the

establishment and international criticism grew, especially after the Gongadze case,

contributing to Ukraine’s international ostracisation. A variety of sources are used in

this article: in-depth interviews conducted in Ukraine in 2003 and 2004 with

journalists, editors, government and NGO officials and analysts working in the mass

media sphere,4 public opinion polls, and electoral results from 2002 and 2004.

These events are considered in the light of the debates on the role of media in

politics and the effect of media on public opinion. This article suggests that the

Kuchma-era establishment5 believed that media has powerful effects but they did not

conceptualise the role of media in democratic terms, and that new theoretical

approaches are therefore needed for understanding Ukraine’s media developments.

Theories and challenges

The study of mass media in Ukraine presents a number of analytical challenges, some

common to all media studies, others specific to countries outside the circle of so-called

established democracies or undergoing transformations, and others still unique to

Ukraine. Scholars have been debating the relationship between media, politics and

public opinion for a very long time and although rich, diverse literatures have

developed, numerous disagreements and analytical challenges remain. These debates

become even more complex when analysing a post-communist country like Ukraine

2Exceptions include, my own articles, as well as V. Bebyk & O. Sydorenko (1998) The Mass Media of

Post-communist Ukraine (Kiev, Innovation and Development Centre); N. Krasnoboka & K. Brants

(2006) ‘Old and New Media, Old and New Politics? On- and Offline Reporting in the 2002 Ukrainian

Election Campaign’, in K. Voltmer (ed.) (2006) Mass Media and Political Communication in New

Democracies (London and New York, Routledge); O. Nikolayenko (2004) ‘Press Freedom during the

1994 and 1999 Presidential Elections in Ukraine: A Reverse Wave?’ Europe-Asia Studies, 56, 5, pp.

661 – 686; M. Riabchuk (2001) ‘A Perilous Way to Freedom: Independent Mass Media in the

Blackmail State’, Journal of Ukrainian Studies, 26, Summer –Winter, pp. 93 – 132.
3This phrase was widely used in Ukraine but was particularly poignant to hear during an interview

with Victor Yushchenko’s Donetsk oblast’ headquarters press secretary, Oleksandr Mishchenko,

Donetsk, 12 October 2004.
4See Appendix A.
5Ukrainians use the term ‘vlada’, which is translated here as establishment and used in a broad sense

which includes political and economic elites, in other words government officials, oligarchs and their

associates.

216 MARTA DYCZOK



which does not easily fit into the existing theoretical frameworks, or even into the new

literature which has evolved on post-communist media.

Media and communications studies emerged as a field of study in the 1930s and

remains a dynamic field of study in a cross-current of disciplinary approaches. The

central debates are categorised differently by various scholars, from two broad

categories: mainstream and critical,6 to the four types or paradigms set out by Denis

McQuail: functionalist (objective-regulation), interpretive (subjective-regulation),

radical humanist (subjective-radical change) and radical-structural (objective-radical

change);7 and even organised into schools of thought according to the academic

institutions where they emerged, starting with the Columbia School and ending with

British Cultural Studies which began at the Birmingham University’s Centre for

Contemporary Cultural Studies.8

A closer look at the literature reveals a number of limitations. One, which is not

specific to Ukraine, is the lack of connection between media scholars and political

scientists, since neither group adequately addresses or explains the relationship

between mass media and democracy. In the words of one analyst, ‘democratic theory

takes for granted an over-simple and outdated model of the media, while media studies

take for granted an outdated model of democracy’.9 This pattern is clearly visible in

the political science literature on Ukraine throughout the 1990s and early 2000s, in

which the role of media is barely mentioned.10

The few media studies which do address issues of democracy look at mass media in

stable, affluent, liberal, capitalist, democratic societies, focusing on the relations

between media and economics, politics and society in a Western, democratic context.11

These differ significantly from the situation in Ukraine since 1991, including the later

Kuchma years.

This Western bias in the scholarship has been commented on by scholars who study

media in other parts of the world, including those who began writing about media in

Eastern Europe following the collapse of communism.12 A variety of interpretations

6See J.D.H. Downing (1996) Internationalising Media Theory: Transition, Power, Culture. Reflections

of Media in Russia, Poland and Hungary 1980 – 1995 (London, Sage).
7D. McQuail (2000) McQuail’s Mass Communications Theory (London, Sage).
8E. Katz, J. Durham Peters, T. Liebes & A. Orlov (eds) (2003) Canonic Texts in Media Research. Are

There Any? Should There Be? How About These? (Cambridge, Oxford and Maden, Polity).
9M. Scammell & H. Semetko (eds) (2000) The Media, Journalism and Democracy (Dartmouth,

Ashgate), p. xii.
10An example of this is the recent special issue of Problems of Post Communism on ‘Ukraine Under

Leonid Kuchma, 1994 – 2004’ which does not include an article on media: see Problems of Post

Communism 52, 5, September –October 2005, Guest Editors Paul D’Anieri and Taras Kuzio.
11See J. Keane (1991) The Media and Democracy (Cambridge, Polity); J. Lichtenberg (1990)

Democracy and the Mass Media (Cambridge, Cambridge University Press); P. Norris (2000) A Virtuous

Circle. Political Communication in Post-Industrial Societies (Cambridge, Cambridge University Press);

D. Swanson & P. Mancini (1996) Politics, Media and Modern Democracy: An International Study of

Innovations in Electoral Campaigning and their Consequences (Westport, CN, Praeger).
12Perhaps the best examples are J. Curran & M.J. Park (2000) De-Westernising Media Studies

(London and New York, Routledge); Downing, Internationalising Media Theory; E. Fox &

S. Waisbord (eds) (2002) Latin Politics, Global Media (Austin, University of Texas Press); and

P. Golding (1996) Beyond Cultural Imperialism: Globalisation, Communication and the New

International Order (London, Sage).

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 217



appeared, ranging from commentaries on the dangers of freedom without professional

and ethical standards,13 to descriptions of the new, emerging media models, including

disagreements about whether they were paralleling the Italian one,14 following more

general European trends,15 or developing in a three-stage process.16 Although useful

for analysing Ukraine in the early and mid-1990s, the limitation of this literature is

that Ukraine’s reform trajectory departed from that of countries of Eastern Europe

which have successfully followed the ‘transition paradigm’ whereas Ukraine began

backsliding around 1998. Studies on media in Russia are also of limited comparative

value for understanding Ukraine, since the developments in the two states have been

so different.17 For example, in 2000 Russians voted overwhelmingly for the candidate

proposed to them, Vladimir Putin, and some studies show that they trusted state

media,18 unlike the situation in Ukraine.

These limitations aside, there are two strands of analysis which this article will use in

the discussion of Ukraine: the media effects literature, and arguments which advocate

examining media in a larger political and social context.

In looking at censorship in Ukraine during the late Kuchma years, this article

engages in a debate which remains a principal question within media studies, namely

the issue of media effects. As McQuail put it, ‘the entire study of mass communications

is based on the assumption that the media have significant effects, yet there is little

agreement on the nature and extent of these presumed effects’.19 The discussion

alternates between powerful and mediated effects with no consensus or middle ground.

Some continue to adhere to the ‘powerful effects model’ which was developed in the

1920s and ‘suggests that the media have a direct impact on public opinion and can be

used as a propaganda tool to shape opinions and therefore behaviour’.20 These ideas

were useful for explaining how the Soviet Union and Nazi Germany used media as a

propaganda tool, but by the 1940s the model was challenged by a group of US

sociologists working at Columbia University. Paul Lazarsfeld and Paul Merton

argued that there was no convincing evidence of a simple, direct link between media

13J. Horvat (1991) ‘The East European Journalist’, Journal of International Affairs, 45, pp. 191 – 200.
14S. Splichal (1994) Media Beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central Europe (Boulder,

Westview Press).
15C. Sparks & A. Reading (1998) Communism, Capitalism, and the Mass Media (London, Sage

Publications).
16K. Jakubowicz (1995) ‘Lovebirds? The Media, the State and Politics in Central and Eastern

Europe’, Public, 2, 1, pp. 75 – 91.
17The more recent studies include L. Belin (2002) ‘The Russian Media in the 1990s’, Journal of

Communist Studies and Transition Policies, 18, 1, pp. 139 – 160; E. Mickiewicz (2001) ‘Piracy, Policy,

and Russia’s Emerging Media Market’, Harvard Journal of Press/Politics, 6, 2, pp. 30 – 51;

T. Rantanen (2002) The Global and the National. Media and Communications in Post-Communist

Russia (Lanham, Rowman & Littlefield); I. Zassoursky (2004) Media and Power in Post-Soviet Russia

(Armonk, NY, M. E. Sharpe).
18See S. White, S. Oates & I. McCallister (2005) ‘Media Effects and Russian Elections 1999 – 2000’,

British Journal of Political Science, 35, 2, April, pp. 191 – 208.
19McQuail, McQuail’s Mass Communications Theory, p. 416.
20See H. Lasswell (1927) Propaganda Techniques in the First World War (New York, Alfred Knopf);

R.A. Bauer & A. Bauer (1960) ‘America, Mass Society and Mass Media’, Journal of Social Issues, 10,

3, p. 336; G. Jowett & V. O’Donnell (1986) Propaganda and Persuasion (Beverly Hills, CA, Sage

Publications).

218 MARTA DYCZOK



stimulus and audience response. They developed a new model which has become

known as the ‘limited effects model’, which suggests that the social and cultural

context play an important role in how messages are interpreted.21 Over time, however,

this model also fell out of vogue, in part because it was unable to fully explain the

complex relationship between public opinion and the mass media, and in part because

the arrival of television as a new medium radically changed media dynamics. By the

1960s media research went off in a variety of theoretical directions and scholars

disposed themselves along the ‘effects continuum’, which ranges from cultivation

research, uses and gratifications approach, diffusion, media system dependency,

agenda setting, to priming and gate-keeping.22

These various models can be somewhat useful for examining the situation in

Ukraine during the late Kuchma years. It could be argued that the establishment

of the time, including Kuchma himself, adhered to the powerful effects model and

tried to use the media as a tool of influence, although there seems to also be

elements of agenda setting, priming, gate-keeping and framing in their media policies.

However, this article suggests that the media did not exert a powerful influence on

the opinions of most Ukrainians and argues that the effects of censorship were, in fact,

limited.

Another cluster of ideas that is used in this article emerge from the work of three

authors who examine the theoretical changes in media studies outside of the Western

perspective. Colin Sparks, John Downing and Peter Gross provide a critique of the

traditional mainstream approaches of media studies, suggesting that it is impossible to

consider mass media in isolation from society, and that power relationships are at the

core of understanding media dynamics. Each approaches the issues from different

points of view, but each discusses the need to broaden perspectives. Sparks notes that

‘we need to revise the way we think, especially about the relations between the mass

media and other centres of power in society’,23 building on Downing’s earlier idea that

‘mainstream media are a pivotal dimension of the struggle for power which is muted

but present in dictatorial regimes, that then develops between political movements and

the state in the process of transition and consolidation’.24 Gross expands the

discussion further by including political culture as an element which shapes

institutions and behaviour during the process of change.25 These ideas will be central

to the discussion of Ukraine’s media in this article.

21See P. Lazarsfeld & R.K. Merton (1948) ‘Mass Communication, Popular Taste, and Organised

Social Action’, in L. Bryson (ed.) (1948) The Communication of Ideas (New York, Harper); C.I.

Hovland, A.A. Lumsdaine & F.D. Sheffield (1949) Experiments in Mass Communication (Princeton,

NJ, Princeton University Press); J.S.M. Trenman & D. McQuail (1961) Television and Political Image

(London, Methuen).
22For an overview see S. Devereaux Ferguson (2000) Researching the Public Opinion Environment.

Theories and Methods (Thousand Oaks, Sage Publications), ch. 9 (part of the Sage Series in Public

Relations).
23Sparks & Reading, Communism, Capitalism and the Mass Media, p. 21.
24Downing, Internationalising Media Theory, pp. 26 – 27.
25P. Gross (2002) Entangled Evolutions: Media and Democratisation in Eastern Europe (Washington,

Woodrow Wilson Center Press; Baltimore, MD and London, The Johns Hopkins University Press).

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 219



Ukraine’s changing media landscape

Since Ukraine became independent in 1991 its media landscape has undergone

numerous changes. At the time of writing (autumn 2005) the transformations

continued while the shadow of Soviet legacies remained. It was difficult to precisely

define the role of Ukraine’s media during the later Kuchma years because in some

ways this reflected the dynamic situation in which Ukraine as a country found itself,

moving between the past and the future,26 no longer a communist state but also not a

democracy. It was called many things from a ‘blackmail state’ to a ‘pseudo-

democracy’, and most analysts believed that Ukraine’s transformation was stuck in

the ‘grey zone’ where economic growth was occurring but corruption was rampant.27

The media evolved into what can only be called a hybrid model, where the structures,

power relationships and societal role of media has retained certain features from the

Soviet era and acquired new ones common to democratic, capitalist societies.

Three important changes occurred in the early 1990s which changed the nature of

Ukraine’s media in significant ways. The state ended official censorship, gave up its

monopoly on ownership and dropped the barriers to the outside world. Censorship

had already been loosened in the glasnost era and after Ukraine’s Declaration of

Independence in 1991 it formally came to an end. Half a year later, in 1992, the

parliament adopted legislation which legalised private ownership of media and this

opened the door for numerous privately owned newspapers, magazines, radio and

television stations to exist legally.28 Many appeared, varying in their orientation from

political party newspapers to glossy women’s and sports magazines and catering for a

wide range of political, cultural, social and entertainment interests.

A third key development was the appearance of new media in Ukraine, including

cable and satellite television, and perhaps most importantly, the Internet. All of these

opened up access to information in new ways, with audiences growing rapidly. For

example, despite a relatively slow start in the early 1990s, Internet usage began to grow

at a very fast pace, increasing from 3.8 million in 200329 to 5.9 million in December

2004, which amounted to 12.37% of the population.30 Although this was still a

relatively small proportion of the total electorate (which is 37,403,66131), the profile of

26The famous Hanna Arendt phrase was aptly used by Sorin Antohi & Vladimir Tismaneanu to title

their collection Between Past and Future. The Revolutions of 1989 and Their Aftermath (Budapest,

Central University Press, 2000).
27See T. Carothers (2002) ‘The End of the Transition Paradigm’, Journal of Democracy, 13, 1,

January; M. Riabchuk (2004) ‘From Dysfunctional to Blackmail State: the Post-Soviet Transition in

Ukraine’, Wolodymyr George Danyliw Lecture, University of Toronto, 15 March; K. Darden (2001)

‘Blackmail as a Tool of State Domination: Ukraine under Kuchma’, East European Constitutional

Review, 10, 2/3.
28See Law on Print Media, 1992, also Law on Television and Broadcasting in Ukraine, 1993, available

at: www.rada.gov.ua.
29See Computer Crime Research Center, available at: www.crime-research.org/news/2003/08/

Mess0901.html; and the www.marketing.vc company cited in ‘V Ukraine naschytyvaetsa 3.8 mil

polzovatelei interneta’, January 2004, available at: www.vechirka.com.ua.
30See www.itfacts.biz/index.php?id¼P2360.
31See the website of the Central Elections Commission of Ukraine, www.cvk.gov.ua.

220 MARTA DYCZOK



Internet users, mainly urban, young, educated and professional, suggests that this

population group is quite influential. Other new technologies include satellite and

cable television which have gradually become important alternative sources of

information for Ukrainians, although as of 2004 they were not considered

mainstream.32

In the early years of independence, Ukraine’s first president, Leonid Kravchuk, had

a rather full agenda of state building, economic reform and consolidating Ukraine’s

position on the international scene, and therefore paid relatively little attention to

mass media issues. Thus the years 1992 – 94 became known as the golden era of

Ukrainian journalism, since during those years many new media outlets appeared and

were allowed to exist without state interference, continuing the trends which began

during the Gorbachev years. In fact, some have suggested that there was an unspoken

agreement between journalists and Kravchuk that they would not behave

antagonistically towards each other.33

However, Ukraine’s media landscape retained some of its old features into the

independence era, most notably the continued state ownership of some media

assets. Despite allowing private ownership, Ukraine’s elites refused to completely

hand over control of all media outlets, something they considered a valuable

information resource. ‘The state must protect its information space’, said State

television and Radio Committee Chair Ivan Chyzh, explaining that the state

retained ownership of approximately 10% of television and radio stations and

newspapers at the national, regional and local levels.34 These generally continue to

operate the way they did during the communist period in terms of financing and

decision making structures, and the state has continued to subsidise and control the

management of these outlets. The state owned sector is more influential than the

10% statistic suggests, since a large number of registered print media outlets do not

actually publish, so in fact the state owns approximately half of the newspapers

and magazines which actually appear on the news stands.35 Also, the state owned

national television broadcaster has the third largest broadcast reach in the country,

which means that it reaches 97% of Ukrainian households (compared with 37% of

the once opposition owned Channel 5).36

Equally important is the recurring evidence that the establishment continued its

efforts to control the media, despite the official end of censorship. An early example of

attempted censorship occurred during the 1994 presidential election campaign, when

incumbent Leonid Kravchuk attempted to silence the opposition by trying

(unsuccessfully) to take the HRAVIS television station off the air.37 Kravchuk lost

the election, and after Leonid Kuchma’s victory the economic situation in the country

32There are over 100 cable companies operating in Ukraine.
33Interview with Valery Ingul’skyi, Kiev, 17 July 2003; interview with Mykola Veresen’, Kiev, 17 July

2003.
34Interview with Ivan Chyzh, Kiev, 28 July 2003.
35Interview with Alla Plus, Kiev, 23 July 2003. See also www.comin.gov.ua.
36See Appendix B.
37This was the first clear attempt at censorship. Interview with Vitalii Shevchenko, Kiev, 24 July 2003.

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 221



began to stabilise. The so-called oligarchs began to emerge,38 and gradually they came

to own and/or control the main mass media outlets in Ukraine. By the late 1990s,

all six television stations with national broadcast reach were in the hands of two

oligarch clans and the state. Channel UT1 remained state owned; INTER and 1þ 1

were reportedly under the influence of the Victor Medvechuk led SDPU(o) Kiev clan;

and STB, ICTV and New Channel were owned by President Kuchma’s son-in-law

Victor Pinchuk.39 As Kuchma prepared to run for re-election in 1999, his popularity

ratings had declined and he decided it would be prudent to limit media criticism

against himself. One analyst suggested that serious censorship began in 1997 when

Kuchma used television to discredit his main opponent, socialist leader Oleksander

Moroz.40 Since the main television stations were in the hands of the state and his allies,

this was not a problem; censorship deepened, Kuchma was re-elected, and this trend

continued until the Orange Revolution in 2004.

All of this suggests that the establishment’s political culture had not changed

much—their thinking about the role of the media remained very Soviet. They

continued to view it as a tool which was theirs to use, an instrument of power, to

subordinate and manipulate, as had been the case in the Soviet era. Similar attitudes

were visible in their views on the role of the state and its institutions, including the

National Television and Broadcasting Council of Ukraine which issues broadcast

licenses, and the State Tax authority which was used to applying pressure to

opposition media outlets.

Therefore, the media system that evolved in Ukraine after independence and

became consolidated during the later Kuchma years can be described as a dual, hybrid

system which contained elements from the old communist system and features of a

Western media model. There was a mixed system of ownership patterns, where the

state allowed private ownership but retained a portion of media assets in their own

hands. Censorship was in some ways a leftover from the previous regime, but different

in that it lacked the ideological content or overt state mechanisms. In some ways the

media landscape looked Western with the abundance of glossy magazines, young

attractive news presenters and rapidly growing Internet usage. However, despite

looking Western, censorship prevented a real diversity of content in mainstream media

outlets, which reflected the political culture of the establishment.

As has been pointed out by media scholar John Downing, media structures cannot

be understood as separate from the political, social and cultural context in which they

exist, and Ukraine during the late Kuchma years is a good illustration of how the

38See C. Freeland (2000) Sale of the Century: Russia’s Wild Ride from Communism to Capitalism

(Toronto, Doubleday); R. Puglisi (2003) ‘Clashing Agendas? Economic Interests, Elite Coalitions and

Prospects for Co-operation between Russia and Ukraine’, Europe-Asia Studies, 55, 6, pp. 827 – 845.
39Official data on media ownership is difficult to obtain, but see M. Dyczok (2003) ‘Ukraine’s Media

Landscape’, in W.W. Isajiw (ed.) (2003) Society in Transition: Social Change in Ukraine in Western

Perspectives (Toronto, Scholar’s Press); S. Datsiuk & N. Ligachova (2002) ‘Partiini Media Holdingy’, 8

November, available at: www.telekritika.kiev.ua; K. Bondarenko (2003) ‘Who Owns What in

Ukraine’, L’vivs’ka Hazeta, 17 July, available at: www.gazeta.lviv.ua. A small, alternative television

station, Channel 5, came under the control of the Nasha Ukraina opposition bloc in summer of 2003,

but it gained influence only later, and Donetsk oligarch Rinat Akhmetev’s TRK Ukraina only

expanded its broadcast reach nationally in 2003.
40Interview with Kost’ Bondarenko, Kiev, 24 July 2003.

222 MARTA DYCZOK



media was part of the power struggle that was occurring. This article will now turn to

the question of the goals, aims and impact of these policies that were followed by

Kuchma and his advisers.

Media during Kuchma second term

There is no dispute that censorship intensified during Kuchma’s second term in office

as president, but there has been some debate about the goals and means of these

policies as well as their impact. It seems that the main goal was for Kuchma and the

oligarchs who surrounded him to maintain and increase their power, and to prevent

any criticism of growing corruption by limiting the amount of information circulating

in society.

All the journalists interviewed in 2003 – 04 were quite forthright about the existence

of censorship and expressed a number of views about the reasons behind it. Most were

connected to the issue of power. Many journalists seemed to believe that mass media is

a powerful instrument which could determine the fate of the ruling elite, and the elite

was using this instrument to protect its position and privilege. This suggests that some

journalists subscribed to the powerful effects media theory.

The first president of the Independent Journalists Trade Union, Andrii Shevchenko,

said that ‘media is the thread which can be used to unravel the power of the

establishment’,41 while controversial journalist Volodymyr Ruban put it more plainly:

‘If freedom of speech existed then the government would change (collapse)’.42 The

Vice President of national television Channel 1þ 1 commented, ‘media is the place

where the fight for the hearts and minds of people occurs but it is also an instrument of

power’,43 while the editor of the Russian language oligarch owned newspaper Kievski

Telegraf, Volodymyr Skachko put a more humorous spin on things. He described the

role of media as ZMAP—zasoby masovoi agitatsii i propagandy (the means of mass

agitation and propaganda), playing on Soviet-era terminology where anti-Soviet

agitation and propaganda was a criminal offence, instead of ZMI (the means of mass

information) which is the Ukrainian term for mass media.44 Independent journalist

Ol’ha Anhimova noted that it was not just the president but also political parties that

were trying to use the media as their instrument.45

Innovative and convincing arguments were presented by freelance journalist Iryna

Pohorelova46 and founder and main editor of the website Telekrytyka, Nataliya

Ligachova.47 They both suggested that mainstream media was being used as a blunt

instrument to contain the amount of information that society received in an effort to

demoralise and disempower people. In the summer of 2003 Pohorelova described the

situation as the attempt to create an information vacuum:

41Interview with Andrii Shevchenko, Kiev, 22 July 2003.
42Interview with Volodymyr Ruban, Kiev, 25 June 2003.
43Interview with Valentyna Rudenko, Kiev, 13 December 2004.
44Interview with Volodymyr Skachko, Kiev, 18 July 2003.
45Interview with Ol’ha Anhimova, Kiev, 23 July 2003.
46Interview with Iryna Pohorelova, Kiev, 20 June 2003.
47Interview with Nataliya Ligachova, Kiev, 22 July 2003.

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 223



The current power brokers are using the media to create an information vacuum. Censorship

exists so that less information will be circulating in society, so that people don’t know what is

going on. Mass media are commercial structures, and they are being used to narrow the

information sphere (informatsiine pole). There is an absence of information in the mass media.

Earlier, mass media were a front (dakh) for laundering money. Now mass media is a shield

which covers (protects) and does not give information out. Ukraine is experiencing an

information deficit—this is why the Internet is flourishing—it provides a source of

information.48

She explained that although most Ukrainians were very well aware of the fact that

corruption existed in their country and that the political system was not at all

transparent, they often lacked the information, the details, that would enable them to

do something about it. Television in particular was being used to create the ‘zombie

effect’. In a later interview, she highlighted the fact that censorship was connected to

economic interests, and that the information vacuum was being used not only for

political purposes but also to conceal financial wrongdoing.49

A similar view was presented by Nataliya Ligachova,50 Ukraine’s top television

critic, who used the term information blockade. She explained that the use of ‘temnyky’

was expanded after their seeming failure in the parliamentary elections in an effort to

keep a lid on public protest. Supporting this hypothesis she presented the example of

September 2002, when the state used a variety of tactics to clamp down on national

television so that they effectively slowed down opposition protests. Initially the large

protests in Kiev were not reported at all on national television, then the number of

protesters who turned up was dramatically under-reported, and later the situation was

misrepresented by showing images of street people and drunks when reporting on the

protests.

These views fit in with gate-keeping and possibly a variant of agenda setting theory,

where media and political elites attempt to shape public views and behaviour by

controlling what information is allowed to circulate in society.51 Agenda setting theory

suggests that media owners use editors to create filters which determine what is

reported and what is not. In that way elites use media not so much to tell people what

to think, but rather ‘what to think about’.52 In a variation of this, Kuchma and his

colleagues were trying to limit what Ukrainians could see on national television, and

thus perhaps trying to control what they thought about.

What should be noted is that despite the heavy handed censorship imposed on

mainstream media outlets, Kuchma’s regime was only semi-authoritarian and allowed

certain media outlets to exist. Alternative sources of information were always available

in the country, initially through independent or political party newspapers, and later

through new technologies, especially the Internet. When considering the power of the

48Interview with Pohorelova, 20 June 2003.
49Interview with Pohorelova, Kiev, 3 September 2004.
50Interview with Ligachova, 22 July 2003.
51See D. Manning White (1949) ‘The Gate-keeper: A Case-study in the Selection of News’, Journalism

Quarterly, 29, pp. 383 – 390; P. Sinder (1967) ‘Mr. Gates Revisited: A 1966 Version of the 1949 Case-

study’, Journalism Quarterly, 44, pp. 419 – 427; M. McCombs & D. Shaw (1972) ‘The Agenda Setting

Function of Mass Media’, Public Opinion Quarterly, 36, pp. 176 – 185.
52McCombs & Shaw, ‘The Agenda Setting Function of Mass Media’.

224 MARTA DYCZOK



Internet, which has been called the contemporary samizdat,53 one may pose the

question, why was there not more pressure on controlling this form of media, given the

overall attempts to control and muzzle the media? Nataliya Ligachova provided an

answer which was echoed by Yulia Mostova, the deputy editor of the most respected

newspaper in the country, Dzerkalo Tyzhnia.54

For a start, the reach of the Internet was limited and therefore the establishment did

not really fear it as being influential among the masses. Following the Soviet tradition,

the authorities wanted a source of information for themselves. There were also aware

of the importance of the Internet as a key resource for business, and the state did not

have the power or desire to interfere in this manner.55 There was another important

reason why the Internet and small circulation newspapers were allowed to exist

freely—their existence allowed the Ukrainian establishment to deny that censorship

existed in their country by pointing to these alternative media outlets.

This effort to control the media suggests that Kuchma and his associates continued

to perceive the role of the media in old, communist terms: they believed the media was

an instrument of power and influence which the elite could use to shape and

manipulate public opinion. Given that these elites were products of the Soviet system

and lived through glasnost when the availability of information contributed to the

collapse of the system, this is hardly surprising. Another interpretation can be that the

Kuchma-era establishment also subscribed to the powerful effects model of media.

Means

Despite the widespread acknowledgement that censorship existed, it was difficult to

ascertain precisely where the censorship originated and to prove who was responsible

for formulating these policies. Government officials denied the official existence of

censorship56 since the constitution prohibits censorship, as do a number of laws on the

media. In response to journalists’ demands, the president and parliament even agreed

to hold hearings on the issue of censorship in Ukraine in December of 2002, and

adopted yet another law which formally forbade the practices.57 The head of the State

53See T. Kuzio (2002) ‘The Internet: Ukraine’s New Samizdat’, RFE/RL Media Matters, 2, 1, 4

January, available at: www.rferl.org/reports/mm/2002/01/1-040102.asp; also O. Prytula (2004)

‘Internet in Ukraine’, paper presented at the 9th Annual World Convention of the ASN, Columbia

University, New York City, 17 April.
54Interview with Ligachova, 22 July 2003; interview with Yulia Mostova, Kiev, 24 June 2003.
55This point was made by numerous journalists, including in an interview with Oleksander

Martynenko, Kiev, 18 July 2003; an interview with Olena Prytula, Kiev, 18 July 2003; and an interview

with Bondarenko, 24 July 2003.
56There are numerous reports on censorship in Ukraine, produced mainly by international NGOs, but

it was very difficult to actually prove censorship.
57This law was signed by Kuchma on 26 April 2003, and not only defined censorship more clearly, but

also required all legislative acts to be amended to root it out. However, as Skachko noted, the

definition of censorship was limited to state censorship, and did not include censorship by owners,

editors and self-censorship. See the Parliamentary Committee on Freedom of Speech, www.rada.

gov.ua/svobodaslova/news_20032904.html. For a list of legislation related to media and freedom of

speech issues, see The Media Reform Centre at the National University of the Kiev Mohyla Academy,

www.mediareform.com.ua/article.php?articleID¼545.

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 225



Committee on Television and Radio Broadcasting, Ivan Chyzh, was often quoted

denying the existence of censorship. In an interview with the author in 2003, he

suggested that ‘the problem is all about economics—owners protect their interests, not

free speech’, and he then went on to talk about difficulties between the various

branches of government responsible for media issues.58

However, most journalists and analysts have pointed to the Presidential

Administration, suggesting that Dmytro Tabachnyk59 began the systematisation of

censorship and Victor Medvechuk60 perfected the system. The best known form of

censorship was used against national television stations, through the now infamous

method of ‘temnyky’. This was a technique invented by Russian PR experts Marat

Gelman and Gleb Pavlovsky and used successfully in 2000 to help Putin win the

presidential election in Russia.61 In preparation for the 2002 Parliamentary elections in

Ukraine, these political technologists were hired by the Kiev clan, SDPU(o) part of the

Ukrainian establishment.

The technique consisted of sending out instructions to news editors at national

television stations which directed them on how to report the news, what to highlight

and what to exclude.62 For example, the ‘temnyk’ for 20 March 2004 included the

following:

‘Our Ukraine’ leader Victor Yushchenko will hold a press conference on the topic ‘How to

return the Ukrainians’ 10 billion hryvnias that have been concealed by the government’ at 2

pm (Iaroslavs’ka street, 1/3b). Commentary (Instruction in ‘Temnyk’): Do not comment on

any of the information on this topic.63

The following day Yushchenko met with the President of Poland, A. Kwasniewski.

The ‘temnyk’ instruction was: ‘do not comment on any of the information on this

topic’.64

These documents were reported to originate from the office of the Head of

Information Section in the Presidential Administration, Serhii Vasyliev, although he

denied this and some suggested that his role was secretarial rather than anything

else.65 In an interview with the author on 16 July 2003, Vasyliev stated that there

were no such things as ‘temnyky’, that each television station was responsible for its

own editorial policy and if they all had the same ideas on presenting the news that

58Interview with Chyzh, 28 July 2003.
59Head of the Presidential Administration during Kuchma’s first term as president.
60Head of the Presidential Administration 2002 – 04.
61See A. Wilson (2005) Virtual Politics: Faking Democracy in the Post-Soviet World (New Haven, CT,

Yale University Press).
62See RFE/RL PBU Report, 8 September 2002; V. Stepanenko (2002) ‘Journalists Stand Against

Political Censorship, End Note’, RFE/RL Media Matters, 2, 39, 11 October; for a description of the

use of temnyky see, V. Kipiani (2004) ‘Victor Yushchenko: ‘‘Please Ignore’’’, Ukrains’ka Pravda, 21

May, available at: www.telekritika.kiev.ua, 21 May 2004.
63Kipiani, ‘Victor Yushchenko: ‘‘Please Ignore’’’.
64Ibid.
65This allegation was made in September 2002 by Mykola Tomenko, then head of the Parliamentary

Committee on Freedom of Speech. See Ukrainska Pravda, 3 September 2002, available at: http://

pravda.com.ua/news/2002/9/4/24751.htm.

226 MARTA DYCZOK



was not his responsibility, or that of the Presidential Administration, or the

president.66

The ‘temnyky’ are a very good illustration of Kuchma-era censorship not only

because they were very effective as a tool, but also because they were difficult to trace

back to the government. As consultant Inna Pidluska put it in 2004, ‘the pressure now

is much more sophisticated than it was in the late communist era, it is no longer the

heavy-handed type of pressure that exists in totalitarian societies’.67 Although

everyone knew where they came from, ‘temnyky’ were sent out without any form of

identification of the source—no signatures, contact information or any identifying

marks, and were often left lying around in newsrooms.68 When leaked, they could not

be proved to have originated in the President’s Administration, and Vasyliev even

joked that maybe opposition MP Mykola Tomenko was sending out the ‘temnyky’ to

discredit the president.69

Censorship concentrated on national television and state owned media outlets, but

that is not to say that other forms of media were allowed to exist freely. Restrictions

against private newspapers, magazines and radio stations were exercised through a

number of mechanisms. One common means was through ownership—either by

purchasing the media outlet outright, or by exerting pressure on the owners.

Alternative levers (instruments) of censorship included the manipulation of broad-

casting licenses,70 restriction of distribution networks, and at times, outright physical

intimidation and attacks. The most infamous cases are those of Heorhii Gongadze and

Ihor Aleskandrov, but the list is much longer.71 Particularly odious tools of censorship

were the revised criminal and civil codes, which allowed individuals and companies to

sue for defamation on many pretexts, and this was often used to silence journalists

who published exposés of corruption.

Most media outlets were vulnerable to pressure, influence, and intimidation by

government authorities for economic reasons, as most businesses in Ukraine practised

a system of dual accounting to avoid paying exorbitant taxes. What should also be

kept in mind is that many media owners also owned other businesses, and the media

outlets were not their primary enterprises. In fact, many media owners in the mid- to

late 1990s used their media outlets to launder money from their other ventures. In the

words of journalist Iryna Pohorelova, the media were often used as a ‘dakh’ (roof)—a

legitimate front for other activities which were not necessarily legal.72 Therefore, a visit

from the tax inspector could easily close down a media outlet.

66Interview with Serhii Vasyliev, Kiev, 19 June 2003.
67Interview with Inna Pidluska, Kiev, 6 September 2004.
68This was widely discussed by journalists. Andrii Shevchenko mentioned this during our interview;

Tetiana Liakhovetska, UMREP, even gave me copies that she had picked up during her most recent

visits to television stations.
69Interview with Vasyliev, 19 June 2003. Tomenko became the Vice Premier for Humanitarian Affairs

in February 2005.
70See M. Dyczok (2002) ‘The Court Battle for the Future of Ukrainian Television’, RFE/RL Media

Matters 2, 33, 30 August, available at: www.rferl.org/mm/2002/08/33-300802.asp.
71See, IMI Barometer (2004) A History of Confrontation (Kiev, IMI), available at: www.imi.org.ua/

?id¼barometr; Committee to Protect Journalists, ‘Journalists Killed in the Line of Duty’, available at:

www.cpj.org/killed/Ten_Year_Killed/Intro.html; and others.
72Interview with Pohorelova, 20 June 2003.

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 227



Some responsibility or complicity in this system lies with owners and journalists

who chose not to abide by the law in pursuit of higher profits or salaries and thus

made themselves vulnerable to state pressures. A number of opposition journalists

pointed to this issue and the need for clean accounting practices to be able to

withstand censorship.73 In the words of Oleksandr Martynenko: ‘If you want to fight

with the establishment, you should cross the street only on a green light. Do not cross

the street on a red light’.74 Others have noted that the legislation in Ukraine was so

complex and at times contradictory that it was difficult if not impossible to abide by all

legal requirements.

Impact

Given the effort that was expended to control the information circulated in Ukraine, it

is pertinent to ask how effective the censorship enforced by the Kuchma regime was. It

is difficult to answer this question since there are no conclusive data, statistical or

otherwise, available. However, Kuchma’s popularity remained low throughout his

second term: the establishment was not successful in winning elections. Furthermore,

trust towards media remained low and society was demoralised. Formal opposition

not only existed but solidified into a coalition; public protests continued and

ultimately culminated in the Orange Revolution of 2004. What’s more, following the

scandal that erupted when Kuchma was implicated in the disappearance of the

opposition journalist Gongadze, Ukraine became further ostracised by the interna-

tional community since this was seen as additional evidence of democratic backsliding

and of the restrained development of civil society. Thus, the evidence seems to suggest

that, contrary to expectations, censorship was not successful in that it did not deliver

results domestically and came at a high price internationally.

Statistical data compiled by the Institute of Sociology at the National Academy of

Sciences of Ukraine over a period of 11 years demonstrates that levels of trust towards

the mass media and the president (see Table 1), as well as the evaluation of Leonid

Kuchma’s actions as president (see Table 2), remained low.75

Similar data are available from other reputable polling sources that have been

working in Ukraine over a number of years.76 Although there are many difficulties

with this sort of data, including problems of representation of mass versus elite

opinion in public polls,77 and issues surrounding the Soviet legacy of distrust which

Ligachova and others have referred to, these results are striking. They suggest that

73Interview with Serhii Huz, Kiev, 23 June 2003.
74Interview with Martynenko, 18 July 2003.
75The author would like to thank Victor Stepanenko for making this data available in 2003.
76These include Kiev International Institute of Sociology, www.kiis.com.ua; The Ukrainian Center

for Economic and Political Studies Named After Razumkov, www.uceps.org; and Democratic

Initiatives, www.dif.org.ua/home.php.
77See Ferguson, Researching the Public Opinion Environment; H. Hardt & S. Splichal (2000) Ferdinand

Tonnies on Public Opinion. Selections and Analyses (Lanham, Boulder, New York and Oxford,

Rowman & Littlefield); J. Lewis (2001) Constructing Public Opinion. How Political Elites Do What

They Like and Why We Seem to Go Along with It (New York, Columbia University Press); S. Splichal

(ed.) (2001) Public Opinion and Democracy. Vox Populi—Vox Dei? (Creeskill, NJ, Hampton Press

Inc.).

228 MARTA DYCZOK



most Ukrainians did not trust mass media nor support their president’s actions during

Kuchma’s second term in office.78

A second indicator which can be used is electoral results. Two elections were held

during the period under consideration, the 2002 parliamentary elections and the 2004

TABLE 1
LEVELS OF TRUST TOWARDS MASS MEDIA (%)

1994(a) 1998(b) 2002(c) 2004(d)

1. Do not trust at all 13.8 12.7 10.3 10.5
2. Distrust more than trust 22.8 19.2 20.3 24.3
3. Difficult to say 39.7 40.7 39.2 37.0
4. Trust somewhat 17.2 21.5 25.8 24.4
5. Trust completely 2.7 4.7 3.6 3.5
Did not answer 3.8 1.2 0.8 0.3
Mean 2.71 2.86 2.92 2.9

Notes: Respondents were asked the following question: How much do you trust mass media (television, radio

and newspapers)? (a) n¼ 1,807; (b) n¼ 1,810; (c) n¼ 1,799; (d) n¼ 1,800. Margin of error less than 2%.

Source: N. Panina (ed.) (2005) Ukrainian Society 1994–2005: Sociological Monitoring (Kiev, Institute of

Sociology, National Academy of Sciences), question d 6.7, p. 42.

TABLE 2
EVALUATION OF L. KUCHMA’S ACTIONS AS PRESIDENT (%)

1999(a) 2000(b) 2001(c) 2002(d) 2003(e) 2004(f)

1 (lowest) 24.5 19.2 25.4 31.8 31.7 27.7
2 12.8 10.2 13.4 14.1 13.2 13.9
3 22.4 17.6 19.4 19.2 19.7 19.1
4 13.7 12.3 11.2 11.3 11.2 12.3
5 14.0 15.9 14.0 12.7 14.2 14.7
6 5.0 9.1 5.8 4.6 3.2 4.6
7 2.7 5.8 4.1 2.6 2.7 3.3
8 2.7 4.6 3.1 1.9 1.5 2.1
9 0.6 2.2 1.2 0.6 0.5 0.6
10 (highest) 1.0 2.7 1.5 0.8 1.7 1.5
No answer 0.6 0.5 0.8 0.6 0.4 0.3
mean 3.3 4.0 3.4 3.0 3.1 3.2

Respondents were asked the following question: How would you evaluate L. Kuchma’s actions as president,

with ‘1’ as the lowest grade and ‘10’ as the highest grade? (a) n¼ 1,810; (b) n¼ 1,810; (c) n¼ 1,800;

(d) n¼ 1,799; (e) n¼ 1,800; (f) n¼ 1,800. Margin of error less than 2%.

Source: N. Panina (ed.) (2005) Ukrainian Society 1994–2005: Sociological Monitoring (Kiev, Institute of

Sociology, National Academy of Sciences), question b 11, p. 25.

78Other studies of public opinion in Ukraine do not really address issues of mass media and trust. See

L.W. Barrington & E.S. Herron (2001) ‘Understanding Public Opinion in Post-Communist States: The

Effects of Statistical Assumptions on Substantive Results’, Europe-Asia Studies, 53, 4, pp. 573 – 594;

S. White, S. Oates, W.L. Miller & A. Gordeland (2001) ‘Towards a Soviet Past or a Socialist Future?

Understanding Why Voters Choose Communist Parties in Ukraine, Russia, Bulgaria, Slovakia and the

Czech Republic’, in P.G. Lewis (ed.) (2001) Party Development and Democratic Change in Post-

Communist Europe (London, Frank Cass).

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 229



presidential elections. In neither case did the establishment enjoy a clear victory.

In fact, the March 2002 parliamentary election results demonstrated that media is not

necessarily a powerful tool. The establishment parties received a hugely dispropor-

tionate amount of television airtime and exceeded advertising spending limits. The

state broadcaster, Channel UT1, devoted more than half of its election coverage to the

party of power—For A United Ukraine (FUU–Za IEdynu Ukrainu) while the main

opposition bloc, Our Ukraine (Nasha Ukraina) received only 13% of the news

coverage, and most of it was negative in tone.79 Establishment leaders used their

government positions to gain intensive exposure in the media: in the six weeks

preceding the elections, Volodymyr Lytvyvn and Oleksander Kihakh (both from

FUU) received more than seven hours of coverage on UT1 prime time news and

current affairs programmes, while opposition leader Victor Yushchenko received only

14 minutes.80 The Kiev Clan SDPU(o), spent over $2 million in advertising, exceeding

the legal spending limit by more than three times,81 yet these parties did not win the

election. In fact it was the opposition parties which had least access to and influence in

the media who received the largest part of the popular vote (56.68% in total) (see

Table 3). The parties of the oligarchs and the establishment that dominated the news

and advertising received less than half of that, a total of 23.27%.82

It seems that Ukrainian voters were not seriously persuaded by the advertising they

watched on television and exposure through the mass media in general. Another

interpretation could be that the old Soviet political culture is alive and well in post-

Soviet Ukraine, that all actors under examination (the state, owners, journalists and

the public) demonstrated that a lack of the rule of law, lack of trust in political elites

and journalists, systemic corruption and nepotism, were the norm.83 Yet another lens

which this can be viewed through is the idea of Marshall McLuhan that ‘the medium is

the message’84 which suggests that media are transmitters, and that the receiver filters

the message.85 In other words, Ukrainian voters interpreted the presidential and

oligarchic messages in such a way that many of them cast their votes for the opposition

parties.

79European Institute for Media (EIM) (2002) Report on Monitoring Media Coverage During the

Parliamentary Elections in Ukraine, March.
80Office for Democratic Institutions and Human Rights (OSCE) (2002) Ukraine, Parliamentary

Elections, 31 March Final Report, p. 17.
81Final Report of the Project on Public Monitoring of the Election Campaign Financing (2002)

prepared by Transparency International—Ukraine and the Coalition of Ukrainian NGOs ‘Freedom of

Choice’.
82For a lengthier discussion see M. Dyczok (2005) ‘The Politics of Media in Ukraine: Election 2002’,

in N. Hayoz & A. Lushnycky (eds) (2005) Ukraine at a Crossroads (Bern, Peter Lang).
83This is a summary of an argument made in my paper, ‘Power Struggle for Freedom of Speech in

Ukraine’, presented at the 8th Annual ASN Annual Convention, 3 – 5 April 2003, Columbia University,

New York City. For a discussion of political culture see A. Brown & J. Grey (eds) (1977) Political

Culture and Political Change in Communist States (London and New York, Macmillan); D. Pollack,

J. Jacobs, O. Muller & G. Pickel (eds) (2003) Political Culture in Post-Communist Europe. Attitudes in

New Democracies (Aldershot, Ashgate).
84See M. McLuhan (1994) Understanding Media (Cambridge, MA, MIT Press), p. 8.
85See M. Kahan (1999) Media as Politics. Theory, Behaviour and Change in America (Upper Saddle

River, NJ, Prentice Hall), p. 17.

230 MARTA DYCZOK



The 2004 presidential election once again demonstrated that control of the

mainstream media, intense censorship and various strategies such as negative

advertising, running of technical candidates, using administrative resources and

intimidation were not sufficient to win an election in Ukraine. The fact that opposition

candidate Victor Yushchenko was practically blocked from national television did not

prevent him from receiving the largest number of votes (see Table 4). Afterwards,

editor of the Kiev clan-controlled Channel 1þ 1 said, ‘Yushchenko was not on the air

in TSN News for 149 days in a row, and I am now embarrassed for having taken that

decision’.86 Newspapers also contributed to the information blockade. For example,

when the author arrived in Zaporizhzhia during the election campaign on 20 October

2004, only one major newspaper was reporting that Yushchenko had visited the city

TABLE 3
RESULTS OF THE 2002 PARLIAMENTARY ELECTIONS

Political party or bloc % of votes

Our Ukraine (opposition) 23.57
Communist Party (opposition) 18.98
For A United Ukraine (establishment) 11.77
Yulia Tymoshenko Bloc (opposition) 7.26
Socialist Party (opposition) 6.87
SDPU(o) (establishment) 6.27
Nataliya Vitrenko Bloc 3.22
Women for the Future 2.11
Winter Crop Generation 2.02
Communist Party (reformed) 1.39
Green Party 1.30
Yabluko 1.15
Unity (IEdnist) 1.09
Democratic Party-Democratic Union 0.87
New Generation Party 0.77
Russian Bloc 0.73
ZUBR Bloc (For Ukraine, Belarus and Russia) 0.43
Communist Party of Workers and Peasants 0.41
Peasant Party 0.37
Party for the Rehabilitation of the Seriously Ill 0.35
All-Ukrainian Worker’s Party 0.34
All-Ukrainian Union of Christians 0.29
Social Democratic Party 0.26
People’s Movement of Ukraine (RUKH) 0.16
Against All 0.11
Ukrainian Naval Party 0.11
Peoples Party of Depositors and Social Protection 0.10
New Force Party 0.10
Christian Movement Party 0.09
Party of the All Ukrainian Union of the Left—Justice 0.08
Ukrainian National Assembly (UNA) 0.04
New World Bloc 0.04
Liberal Party 0.03

Source: Website of the Ukrainian Central Election Commission, www.cvk.gov.ua.

86Interview with V’iacheslav Pikhovshek conducted by Nataliya Ligachova, Telekrytyka, 28 January

2005, available at: www.telekritika.kiev.ua.

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 231



earlier in the week, and drew a crowd of over 40,000.87 Other papers were running

stories on meat prices. Yet 30% of Zaporizhzhia voted for Yushchenko despite this

information blockade.88

Elections and polls are useful tools for gauging mass opinion, but another

component of evaluation which can be used is the degree to which the Kuchma

establishment succeeded in its aim of ‘zombuvannia’, or dispelling protest. Here again,

there is a seeming lack of success. Anecdotal evidence collected during research travel

throughout the country in autumn 2004 showed that many Ukrainians were

demoralised and distrustful towards the political process. As Internet editor Olena

Prytula said in September 2004, ‘we live in a society where people believe that voting

for Yushchenko does not mean that he will win’.89

However, censorship did not eliminate opposition in the political arena or on the

streets. Opposition parties did well at the polls in 2002, public protests continued, and

in fact were often triggered by media related issues. The ‘Ukraine Without Kuchma’

movement of 2000 – 01 began when a group of journalists and activists started

demanding an investigation into the disappearance of the journalist Gongadze. This

protest grew into a large movement with a tent city in Kiev’s main square, in a

foreshadowing of 2004. Although it was ultimately dispersed in a violent manner and

considered unsuccessful, it brought thousands of Ukrainians onto the streets and

almost toppled Kuchma.90 A second attempt at mass protests against the establish-

ment began on 16 September 2002, marking the second anniversary of Gongadze’s

disappearance. Again, the opposition organised huge protests in the centre of Kiev,

and the establishment was intimidated enough by the scene that it switched off the

news on all television stations broadcasting out of Kiev.91 There are also examples of

regional protests, including the Odessa pickets demanding a recount of the mayoral

race in 1998, in Mykachevo in 2003 and the student protest in Sumy in the summer of

2004. It would be inaccurate to suggest that all Ukrainians were active in civic protests

TABLE 4
RESULTS OF THE 2004 PRESIDENTIAL ELECTIONS

Round 1
31 October 2004

Round 2
21 November 2004

Round 3
26 December 2004

Yushchenko, Victor 39.90% 46.61% 51.99%
Yanukovych, Victor 39.26% 49.46% 44.20%

Source: Website of the Ukrainian Central Election Commission, www.cvk.gov.ua.

87Mig Newspaper, www.mig.com.ua/.
88See www.cvk.gov.ua/pls/vp2004/wp0011.
89Interview with Olena Prytula, Kiev, 2 September 2004.
90See K. Razumovsky (2001) ‘Leonid Kuchma Sweeps Away the Opposition’, Current Digest of the

Post Soviet Press, 53, 9, 28 March.
91See T. Wanner (2002) ‘Chronicle of Meeting on European Square’, Financial Times, 16 September,

available at: http://pravda.com.ua/news/2002/9/16/24975.htm; N. Ligachova (2002) ‘Why Everything

is Wrong?’, available at: www.telekritika.kiev.ua/arch/index.html?year¼2002&date¼2002-09-16.

232 MARTA DYCZOK



during the Kuchma era it is clear that the censor’s aim of demoralising people was only

partially successful. The largest argument to support this point occurred in November

2004, when, to everyone’s surprise, over a million Ukrainians took to the streets to

protest against electoral fraud in what has become known as the Orange Revolution.

Informed opinion also doubted the effectiveness of censorship—none of the

journalists or analysts interviewed during the summers of 2003 and 2004 expressed

the belief that mainstream mass media in Ukraine shaped public opinion. Most said

that Kuchma’s popularity was low, distrust towards state authorities was high, and no

amount of censorship would change that. Only one editor presented an opinion that

scholars could describe as supporting a cumulative effects model: Skachko, editor of

Kievski Telegraf said ‘if the same thing repeated over and over again, some people will

start to believe the propaganda’,92 while another journalist, Tetiana Korobova,

suggested that public opinion is divided, that ‘it is difficult to generalise, there are

many different views, some people just worry about their own affairs, some pay careful

attention to what is going on in the country, others tune in only during election

campaigns’.93

Some expressed the view that the media does have the capacity to influence public

opinion, and that Ukraine’s establishment perceived the media to be an instrument to

achieve this goal. In their view, the problem was simply that the instrument needed to

be improved to be effective. Ruban was a proponent of this view, saying ‘therefore,

although there is a realisation that people do not believe the media, their (authorities’,

establishment’s) desire is to make media a more effective tool by improving the levels

of professionalism’.94 Quite a few journalists shared this view. For example, Ihor

Kulias, one of Ukraine’s top television journalists/editors, also expressed the opinion

that the state (establishment) perceived the media’s role as ‘to serve them’.95 This idea

was often linked to the observation that Kuchma and his circle continued to be

oriented towards Moscow and were following Russian trends. Since Putin was using

the Russian mass media as his propaganda tool, Kuchma wanted to do this too. This

imitation was continuing a Soviet-era pattern where Moscow was considered the

world capital, and therefore the trendsetter.96 Evidence to support this view is quite

clear from 2002 onwards, when one oligarch party, SDPU(o), hired Russian PR

experts to run their campaign during the parliamentary election. Curiously, despite the

fact that heavy handed propaganda tactics seemed to work for Putin, the same tactics

did not work in Ukraine in 2002, and the same PR experts were hired once again in

2004 for the presidential election campaign.97 This seems to support Ruban’s view that

the establishment was very convinced of the media’s potential as a tool of propaganda

and was working at fine tuning it.

92Interview with Skachko, 18 July 2003.
93Interview with Tetiana Korobova, Kiev, 26 June 2003.
94Interview with Ruban, 25 June 2003.
95Interview with Ihor Kulias, Kiev, 16 June 2003.
96Interview with Ruban, 25 June 2003; interview with Kulias, 16 June 2003.
97Interview with Serhii Kvit, Kiev, 23 July 2003; interview with Prytula, 18 July 2003.

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 233



An interesting point raised by many journalists was to draw a distinction between

mass and elite opinion.98 This was also related to the different functions which various

forms of media had. Television, radio and mass circulation newspapers were described

as targeting mass opinion, whereas the Internet and small circulation, privately owned

papers such as Dzerkalo Tyzhnia were perceived as sources of information and analysis

for the elites.99 According to Kost’ Bondarenko, one-time adviser to Victor

Yanukovych, ‘the role of the Internet is larger than that of other media outlets since

its target audience is the intellectuals, the group in society which formulates public

opinion. The Internet is a source of information for decision makers’.100

This links to the view that the media were also an instrument of intra-elite struggle.

Some journalists suggested that media outlets were used in the competition for power

among elites, that the real target audience of most oligarch owned television channels

and newspapers was not society but the president.101 ‘It’s all about influencing the

decision makers’, said Bondarenko, ‘about ‘‘zvedennia rakhunkiv’’ (settling of

accounts)—to protect interests of your political group and fight with others’.102 This

argument does not necessarily conflict with the perspective that media owners

curtailed information to protect themselves and the president from public scrutiny.

Also, since in Ukraine the oligarchs have never been independent of the state, it seems

plausible that the media would have been an instrument of their competition for power

amongst themselves and in their relationship with the president. Once again, this lends

support to Downing and Sparks’s ideas that media cannot be viewed in isolation from

larger political developments.

Conclusion

It is widely recognised that free and independent media are a key requirement for a

democratic state and society. Ukraine made a good start in this direction when it

became independent in 1991 and the state made it possible for private media outlets to

exist, ended formal censorship and opened the doors to the global information

highway. Yet by the end of the decade it became clear that freedom of speech had not

developed in Ukraine, and in fact censorship had returned in a new form. Private

ownership of media outlets did not prove to be a guarantor of free speech as over time

it became increasingly evident that the difference between state and private media in

Ukraine was no longer relevant. Both engaged in censorship with equal vigour.

As pointed out by journalist Pohorelova in 2004, ‘business is prospering without an

independent media’.103 In fact, as censorship intensified the GDP was growing.104

98See note 74.
99For example, interview with Yulia Mostov and Volodymyr Mostovy, 24 June 2003; interview with

Ligachova, 22 July 2003; interview with Bondarenko, 24 July 2003.
100Interview with Bondarenko, 24 July 2003.
101Interview with Skachko, 18 July 2003; interview with Bondarenko, 24 July 2003.
102Interview with Bondarenko, 24 July 2003.
103Interview with Pohorelova, 3 September 2004.
104Ukraine’s economy went into growth in 2000; see A. Åslund (2001) ‘Ukraine’s Return to Economic

Growth’, Post-Soviet Geography and Economics, 42, 5, pp. 313 – 328.

234 MARTA DYCZOK



In some ways the situation that developed in Ukraine began to resemble

the situation that exists in developed Western states—concentration of media

ownership, close relations between political and economic elites, and the use of the

media by elites to manufacture the consent of the masses.105 The key difference was

that in Ukraine, the establishment was actively engaged in censorship using a

variety of mechanisms ranging from ‘temnyky’—invented by Russian spin

doctors—to economic pressures and physical intimidation. All of this was used

as evidence of the country’s democratic backsliding which contributed to Ukraine’s

isolation from the Western world. A vivid example of this was in 2001, when

Kuchma went to the NATO summit, and neither the US nor UK leaders wanted

to be seated near him and asked the language on the name cards to be changed to

French.

This article has suggested that the return to censorship was an indicator that

Kuchma and the oligarchs who surrounded him continued to think of the media as

an instrument of power which they could use to contain public opinion, or, as the

journalist Pohorelova has suggested, as a shield to protect themselves from public

protest by limiting the amount of information which was allowed to circulate in

society. This was also part of the reorganisation of power structures: the

establishment was no longer promoting an ideology, but rather was interested in

consolidating its power, and various oligarchic groups were engaged in struggles for

resources and influence. The president was at the centre of these processes and the

media were used as both instruments of intra-elite struggle and to create a distance

between elites and society at large. As corruption spread, elites were interested in

avoiding accountability for their actions, and were therefore not interested in a free

and independent media.

Within Ukraine, no-one seemed really interested in an accurate assessment of the

role of media during that time. Most journalists were interested in maintaining the

myth of the influence of the media since their living depended on it. Media owners

wanted to believe that the media were powerful, since they invested money in these

ventures and were interested in profits, or at least in influencing the president. One

journalist pointed out that many owners were suffering from illusions since their

profits from television increased without the quality of information improving.106

These developments can be interpreted in a number of ways, despite the limitations of

media studies analytical frameworks. One view is that Kuchma and his circle

continued the old Soviet political culture, or alternatively, that Kuchma subscribed to

the powerful media effects model.

However, this article has attempted to demonstrate that before autumn 2004,

attempts to create the information vacuum and manipulate public opinion were

successful only in as much as large-scale public protests were contained. The

establishment was not successful in gaining public support or winning votes despite

their control of the media during the 2002 parliamentary and 2004 presidential

elections. Ultimately, the attempts to control information failed and the massive street

105A critical view of the media’s role in the US is provided by E.S. Herman & N. Chomsky (1988)

Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media (New York, Pantheon Books).
106Interview with Martynenko, 18 July 2003.

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 235



protests that became known as the Orange Revolution led to a new president and the

end of censorship.107

What remains to be seen is how Ukraine’s mass media will develop in the future,

whether it will adopt one of the existing models (Liberal, Democratic Corporatist

Model or the Polarised Pluralist Model)108 or develop an entirely new model of its

own. Either way, it seems clear that the information vacuum is a thing of the past, and

something that ended with the Kuchma regime.

University of Western Ontario

Appendix A

List of interviews: 2003 – 04

GOVERNMENT OFFICIALS

Chyzh, Ivan: Head of the State Committee on Television and Radio Broadcasting

Hrytsenko, Mykola: press officer for National Council on TV and Radio Broadcasting

Inguls’kyi, Valery: former deputy director Ministry of Foreign Affairs Press Centre

Martynenko, Oleksander: director Interfax Ukraine, former member of National

Council on TV and Radio Broadcasting 2001 – 03, Presidential Press Secretary

1997 – 2001

Mashchenko, Ivan: adviser to National Council on TV and Radio Broadcasting,

former director State TV and Radio Company

Plus, Alla: State Committee on TV and Radio Broadcasting

Puglisi, Rosaria: Council of Europe

Shevchenko, Vitalii: Head, National Council on TV and Radio Broadcasting, former

member of Parliamentary Committee on Freedom of Speech

Vasyliev, Serhii: Chief of the General Department for Information Policy,

Administration of the President of Ukraine, 2002 – 04

JOURNALISTS

Anhimova, Olha: independent journalist

Bondarenko, Kost’: freelance journalist, analyst, speech writer for then Prime Minister

Victor Yanukovych and 2004 establishment candidate for President

Chaika, Roman: former editor of political programmes, NBM TV (later Channel 5)

TV station, current host of political show, 5 kopiiok

Korobova, Tetiana: outspoken journalist freelancing for Hrani, Ukrainska Pravda

and other oppositionist media outlets

107This argument is developed more fully in M. Dyczok (2005) ‘Breaking Through the Information

Blockade: Election and Revolution in Ukraine 2004’, Canadian Slavonic Papers/Revue canadienne des

slavistes, XLVII, 3 – 4, September –December.
108See D. C. Hallin & P. Mancini (2004) Comparing Media Systems. Three Models of Media and

Politics (Cambridge and New York, Cambridge University Press).

236 MARTA DYCZOK



Ligachova, Nataliya: founder and chief editor of Telekrytyka web publication,

considered the best analyst on TV matters in Ukraine

Lukatsky, Efrem: Associated Press photo journalist, first Ukrainian to work for

Western agency

Mostova, Yulia: Deputy Editor and Volodymyr Mostovy: Editor, Dzerkalo Tyzhnia

weekly, the most widely respected newspaper in Ukraine. Mostova regularly

appears on lists of most influential people in the country

Prytula, Olena: co-founder and editor of Ukrainska Pravda Internet publication, the

other co-founder was Heorhii Gongadze who disappeared in 2000

Pohorelova, Iryna: journalist from the glasnost era, widely respected for the fact that

she has never submitted to censorship. Former contributor to Hrani, the

socialist newspaper, currently freelances for a variety of media including

Ukrainska Pravda

Ruban, Volodymyr: leading journalist in the early 1990s, first editor-in-chief UNIAN

News agency, founding editor of Den’ newspaper. In 2000 he became

President Kuchma’s speechwriter, but left that post within a year. Despite his

unorthodox career, he is considered a respected figure among journalists in

Ukraine

Skachko, Volodymyr: editor-in-chief, Kyivsk’yi Telegraf, which is owned by Andrii

Derkach, son of former SBU chief Leonid Derkach. Skachko was an independent

journalist until he took this position, often leaving jobs because of censorship

Veresen’ Mykola: Channel 5, founding member of Public Radio, Charter 4, Ethics

Commission, formerly journalist with BBC, 1þ 1 TV

SCHOLARS/ANALYSTS

Brioukhovets’kyi, Viacheslav: President, University of the Kyiv Mohyla Academy

Haran, Olexiy: Political Scientist, University of the Kyiv Mohyla Academy, Eurasia

Foundation

Kulyk, Volodymyr: Institute of Political and Ethnic Studies of the National Academy

of Sciences of Ukraine, expert on national questions and media issues

Kvit, Serhii: Dean, School of Journalism, National University of the Kyiv Mohyla

Academy

Ryabchuk, Mykola: writer, publicist, National University of the Kyiv Mohyla

Academy, media expert

Stepanenko, Victor: Institute of Sociology at the National Academy of Sciences of

Ukraine

Tsybulko, Volodymyr: writer, former government adviser

NGO ACTORS

Horbal’, Andrii: Centre for Ukrainian Education Reform, UMREP print media

section

Huz’, Serhii: President, Independent Media Trade Union, 2003 – 04

Kulias, Ihor: INTERNEWS trainer, former news editor for Pinchuk-owned Novyi

Channel, quit in protest against censorship in 2002. At INTERNEWS he has

MASS MEDIA CENSORSHIP IN UKRAINE BEFORE 2004 237



been training young TV journalists and actively involved in journalistic

opposition activities, and is considered one of the top TV journalists in Ukraine

Lubchenko, Ihor: President, National Union of Journalists of Ukraine

Liakhovetska, Tetiana: Centre for Ukrainian Education Reform, UMREP, TV

section

Mycio, Mary: IREX ProMedia, Head of Legal Aid Division

O’Conner, Tim: IREX ProMedia, Director of Ukraine Programme

Pidluska, Inna: President, Europe XXI Foundation

Veysberg, Mykhailo: former President, Ukrainian Association of Publishers of

Periodical Press

Voznyi, Marat: Centre for Ukrainian Education Reform, UMREP, radio section

MEDIA MANAGEMENT

Rudenko, Valentyna: VP, private television Channel 1þ 1, the second most popular

television channel in Ukraine

Shevchenko, Andrii: VP, national broadcaster UT1. Formerly prominent newscaster

on Pinchuk owned Novyi Kanal, who resigned in 2002 to protest against

censorship, became one of organisers and founding President of the Independent

Journalists Trade Union, went on to lead the news team on the opposition

Channel 5. April 2005 appointed VP of UT1 with the aim of working towards a

public broadcaster

Appendix B

TABLE B1
NATIONAL TV STATIONS: BROADCAST REACH AND AUDIENCE SHARE 2004

TV channel Broadcast reach (%) Audience share 2004 (%)

UT1 96.4 2.8
INTER 99.4 23.4
1þ 1 98.7 21.0
Novyi Kanal 92.8 10.1
ICTV 93.3 7.8
STB 86.6 3.7
Channel 5 37 Less than 1

Source: GfK USM (2004) as cited by Oleksandr Tkachenko, www.telekritika.kiev.ua/comments/?id¼20539.

238 MARTA DYCZOK


