Олександр Маєвський » Фелікс Дзержинський – «перший чекіст» і «кривавий кат» крізь призму плакату і карикатури
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Фелікс Дзержинський – «перший чекіст» і «кривавий кат» крізь призму плакату і карикатури

Стаття
Розділ: Наукова
Твір додано: 26.04.2021
Твір змінено: 26.04.2021
Завантажити: pdf див. (5.7 МБ)
Опис: "З архівів ВУЧК–ГПУ–НКВД–КГБ" №1 (53) 2020


Мета дослідження – виявити, проаналізувати та систематизувати ключові форми і способи формування іконографічної моделі-образу Ф.Дзержинського більшовицькими ідеологами та представниками антибільшовицького табору у плакатній та карикатурній графіці.

Автором використані загальнонаукові, міждисциплінарні та історичні дослідницькі прийоми. Для аналізу візуальних даних були застосовані такі методи: контент-аналіз, іконографічний аналіз, порівняльна характеристика. Прийоми систематизації й типологізації синтетичної ідеологічно-мистецької графічної продукції застосовувалися для стратифікації типологічних рядів.

Для більшовицької ідеології, побудованої на бінарній моделі мислення, характерним був погляд на суспільство крізь призму протиборства «своїх» і «чужих», «героїв» та «ворогів». Радянські ідеологи-пропагандисти намагалися у найбільш привабливому ракурсі репрезентувати «героїчний» образ «першого чекіста» не лише в контексті боротьби з «ворогами», а й як зразка для наслідування. Ці пропагандистські образи апелювали у першу чергу до архаїчних уявлень про «добро» та «зло» і створювали ідеальну картинку для широкого загалу про представника каральних структур. На противагу радянській моделі, пропагандисти і представники антибільшовицького руху намагалися сформувати образ «політичного ката», переслідуючи власні інтереси чи інтереси замовника. Зважаючи на хронологічні терміни, масштаби та кількість креолізованих текстів, що формували інформаційний простір, можна прослідкувати безпосередній зв’язок з сучасними пропагандистськими акціями, що проводять послідовники «русского мира» для мобілізації населення, апелюючи до сформованих радянським агітпропом архетипів сприйняття.

Автор аналізував найбільш тиражовані плакати та карикатури, виготовлені художниками для наповнення інформаційного простору СРСР. Визначено основний вектор і тематичні напрями креолізованої продукції, що відображала усталений образ голови ВЧК–ОГПУ. Виокремлено основні блоки візуальних текстів, що охоплюють спродуковані антибільшовицькими художниками зображення. Представлені плакатні аркуші, що слугували взірцем для відтворення та цитування в інформаційному просторі СРСР.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.