Андрій Кириченко » Психологічна готовність військовослужбовців Десантно-штурмових військ Збройних Сил України до діяльності у бойових умовах
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Психологічна готовність військовослужбовців Десантно-штурмових військ Збройних Сил України до діяльності у бойових умовах

Дисертація
Написано: 2023 року
Розділ: Наукова
Додав: balik2
Твір додано: 18.06.2023
Твір змінено: 18.06.2023
Завантажити: pdf див. (5 МБ)
Опис: Кириченко А. В. Психологічна готовність військовослужбовців
Десантно-штурмових військ Збройних Сил України до діяльності у бойових
умовах. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за
спеціальністю 053 “Психологія” (галузь знань 05 “Соціальні та поведінкові
науки”). – Національний університет оборони України імені Івана
Черняховського, Київ, 2023.
Дисертаційна робота присвячена проблемі розвитку психологічної
готовності військовослужбовців Десантно-штурмових військ Збройних Сил
України до діяльності у бойових умовах.
Актуальність наукової роботи зумовлена:
по-перше, необхідністю підвищеного рівня психологічної готовності
військовослужбовців Десантно-штурмових військ, спроможних виконувати
будь-які завдання у глибокому тилу противника, а також вести бойові дії в
різних видах операцій;
по-друге, досвідом виконання військовими частинами та підрозділами
Десантно-штурмових військ Збройних Сил України (до 2017 року –
Високомобільні десантні війська) в зоні проведення бойових дій, особливо на
початковому етапі російсько-української війни у 2014 році. У цей період у
деяких військових частинах та підрозділах цього роду військ рівень
психологічної не готовності особового складу до виконання завдань за
призначенням став критичним, що відобразилося у численних відмовах
військовослужбовців виконувати поставленні завдання, підвищенні рівня
психогенних втрат тощо. Досвід російсько-української війни показує, що
сучасна війна не тільки висуває суворі вимоги до моральних та фізичних сил
людини, а й є перманентним процесом психотравматизації
військовослужбовців. У сучасному збройному протистоянні виграє та зі
сторін, яка не тільки фізично краще підготує особовий склад, а й правильно


3



визначить психологічну готовність воїнів-десантників до дій у визначених
умовах.
по-третє, недавнім створенням Десантно-штурмових військ Збройних
Сил України відповідно до Указу Президента України від 21 листопада
2017 року і специфікою виконання завдань.
Аналіз стану наукової розробленості проблематики показав відсутність
достатньої кількості наукових праць із дослідженням розвитку психологічної
готовності військовослужбовців Десантно-штурмових військ Збройних Сил
України. В цілому дотичними до теми дисертаційного дослідження є роботи
В. Стасюка [178] та О. Блінова [12] (1999 рік) щодо формування емоційної
стійкості у воїнів-десантників до службово-бойової діяльності.
Отже, актуальність порушеного питання, його недостатня
розробленість у теорії та практиці сучасної психології, а також суперечності
зумовили вибір теми нашого дослідження.
Теоретичний аналіз наукових досліджень феномену “психологічної
готовності” підтвердив її складність і багатогранність. Різні підходи
вітчизняних та зарубіжних учених до проблеми психологічної готовності
особистості, визначення її ознак, сутності і структури не є суперечливими та
взаємовиключними, а навпаки, поглиблюють і розширюють уявлення про
досліджуваний феномен.
Визначено, що у структурі психологічної готовності
військовослужбовців Десантно-штурмових військ до діяльності у бойових
умовах наявні чотири взаємопов’язані компоненти: мотиваційний,
пізнавально-орієнтаційний, операційний, емоційно-вольовий. Основою
мотиваційного компонента є власні переконання, ідеали, цілі, потреби,
вимоги суспільства, інтерес до обраної професії, прагнення до успіху,
потреба в успішному виконанні поставлених завдань та демонстрування
власних позитивних якостей. Пізнавально-орієнтаційний компонент
забезпечує формування розуміння та уявлення воїнами-десантниками
власних дій на полі бою, прийняття правильних рішень, прогнозування


4



можливих небезпечних ситуацій та адекватного реагування на виклики.
Операційний компонент полягає у володінні необхідними знаннями,
навичками, спеціальними вміннями та засобами професійної діяльності,
професійним мисленням, розумінням для прийняття правильних рішень в
умовах виникнення нестандартних ситуацій (невизначеності, раптовості,
різкої зміни ведення бойових дій, перебування в оточенні, загрозу
потрапляння в полон, отримання поранення) під час виконання бойових
завдань. Емоційно-вольовий компонент виконує контрольно-регулятивну
функцію (активізації та гальмування) психологічних процесів
військовослужбовців.
З’ясовано, що особливостями психологічної готовності воїнів-
десантників є їхня особиста психологічна здатність забезпечувати успішність
виконання будь-яких специфічних (найскладніших) завдань у різних
кліматичних умовах, вдень, чи вночі, у глибокому тилу противника з
десантуванням на невідому місцевість, під час рейду в тил противника де
скрізь ворог (з 19 липня до 10 серпня 2014 року на приблизну відстань
470 км, з яких 170 км – тилами ворога), в оточенні (оборона Луганського та
Донецького аеропортів, 2014 – 2015 рр.), з обмеженою кількістю
боєприпасів, продовольчого та іншого забезпечення, неможливістю евакуації
поранених і вбитих, а також вести бойові дії у ході спеціальних,
антитерористичних, оборонних, контрнаступальних та миротворчих
операцій. У цих складних умовах кожен десантник розраховує на власні сили
та дружню взаємодопомогу бойових побратимів, а також на здобуття трофею
(їжі, питної води, техніки, зброї та боєприпасів, ідентичних за модифікацією
та з можливістю використання нашими військами). Стан психологічної
готовності допомагає військовослужбовцям успішно виконувати свої
функціональні обов’язки, використовувати знання, здобутий бойовий досвід,
особисті якості, зберігати самоконтроль та перебудовувати свою діяльність
у разі появи непередбачених перешкод із найменшими психологічними
втратами.


5



Розроблено та обґрунтовано структурно-логічну модель психологічної
готовності військовослужбовця Десантно-штурмових військ до діяльності у
бойових умовах, яка розкриває основну суть його діяльності, містить
взаємопов’язані компоненти і спрямована на успішне виконання бойового
завдання.
Розроблено та апробовано авторську методику оцінювання рівня
психологічної готовності військовослужбовців Десантно-штурмових військ
до виконання завдань за призначенням, метою якої є визначення
індивідуального та колективного рівнів сформованості психологічної
готовності воїнів-десантників до бойової діяльності. Враховуючи специфіку
застосування Десантно-штурмових військ, результати аналізу проблеми
дослідження та наявного діагностичного психологічного інструментарію,
наведено її опис і підсумки апробації. Актуальність методики полягає в тому,
що в її основний зміст закладено питання, які дають змогу визначити рівень
психологічної готовності воїна-десантника за її компонентами відповідно до
специфіки службово-бойової діяльності. Через те що, загальної методики для
визначення рівня сформованості психологічної готовності на цей час не
існує, дослідники змушені використовувати значну кількість діагностичного
інструментарію. Авторська методика допомагає встановити рівень
психологічної готовності воїнів-десантників заощаджуючи час на
підрахунки. Для подальшого використання в роботі офіцерам-психологам,
заступникам командирів рот (батарей), батальйонів (дивізіонів) та офіцерам з
морально-психологічного забезпечення інших структурних підрозділів
запропоновано електронний варіант авторської методики, розроблений у
програмі Microsoft Excel, що дає змогу проводити автоматичний розрахунок,
аналізувати динаміку отриманих результатів на початковому етапі та
впродовж військової служби, а також виявляти ефективність впливу
розроблених засобів розвитку психологічної готовності військовослужбовців
Десантно-штурмових військ до діяльності у бойових умовах.


6



Розроблено та апробовано програму розвитку психологічної готовності
військовослужбовців Десантно-штурмових військ до діяльності у бойових
умовах “Народжений перемагати”. Мета програми полягає не тільки в
наданні військовослужбовцям Десантно-штурмових військ знань про
психологічну готовність, особливості протікання їх функціональних станів у
екстремальних умовах та навчання практичних вмінь із саморегуляції, а й
оптимізації процесу розвитку психологічної готовності воїнів-десантників до
діяльності у бойових умовах. Отримані результати експерименту показують
ефективність застосування програми розвитку та поліпшення показників
досліджуваних військовослужбовців експериментальної групи, на відміну від
контрольної. Програма розвитку може бути використана офіцерами структур
морально-психологічного забезпечення військових частин (підрозділів)
Десантно-штурмових військ як засіб розвитку психологічної готовності під
час психологічної підготовки.
Наукова новизна отриманих результатів полягає в такому:
вперше: визначено та емпірично розкрито змістові характеристики
структурних компонентів військовослужбовця Десантно-штурмових військ
до діяльності у бойових умовах;
розроблено та обґрунтовано структурно-логічну модель психологічної
готовності військовослужбовця Десантно-штурмових військ до діяльності у
бойових умовах;
розроблено та апробовано авторську методику оцінювання рівня
сформованості психологічної готовності військовослужбовців Десантно-
штурмових військ до виконання завдань за призначенням, метою якої є
діагностування індивідуальної та колективної психологічної готовності
воїнів-десантників військових частин (підрозділів);
розроблено та апробовано програму розвитку психологічної готовності
військовослужбовців Десантно-штурмових військ до діяльності у бойових
умовах “Народжений перемагати”;


7



удосконалено діагностичний інструментарій для оцінювання рівня
сформованості психологічної готовності військовослужбовців Десантно-
штурмових військ до виконання завдань за призначенням, який дає змогу
якісніше проводити індивідуальне та колективне діагностування і
заощаджувати час для проведення обчислювань, а також програму
психологічної підготовки воїнів-десантників за рахунок включення до її
змісту комплексної програми розвитку психологічної готовності
військовослужбовців Десантно-штурмових військ до діяльності у бойових
умовах “Народжений перемагати”;
набули подальшого розвитку уявлення про сутність психологічної
готовності, її місце і роль у перемозі над ворогом та подальший розвиток
психологічної готовності до бойової діяльності.
Практичне значення отриманих результатів дослідження полягає у
впровадженні комплексної програми розвитку психологічної готовності в
загальну систему психологічної підготовки воїнів-десантників військових
частин (підрозділів), у практичну діяльність офіцерів структур морально-
психологічного забезпечення військових частин (підрозділів) Десантно-
штурмових військ Збройних Сил України – авторської методики оцінювання
рівня психологічної готовності воїнів-десантників до виконання завдань за
призначенням як психодіагностичного інструментарію, матеріалів
дисертаційного дослідження впроваджено – в освітній процес Національного
університету оборони України імені Івана Черняховського в ході проведення
навчальних занять з ад’юнктами, які здобувають освіту за спеціальністю
053 “Психологія”, у межах вивчення навчальної дисципліни “Психологія
діяльності в особливих умовах”.
Ключові слова: психологічна готовність, воїн-десантник, психічна
стійкість, психологічна підготовка, бойова мотивація, бойова діяльність,
психічні стани, фрустрація, страх, програма розвитку психологічної
готовності, саморегуляція поведінки, психічна напруженість.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.