Тетяна Гафу » Сучасний англомовний гастрономічний дискурс: когнітивний вимір
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Сучасний англомовний гастрономічний дискурс: когнітивний вимір

Дисертація
Написано: 2021 року
Розділ: Наукова
Додав: balik2
Твір додано: 19.03.2023
Твір змінено: 19.03.2023
Завантажити: pdf див. (4.8 МБ)
Опис: Гафу Т.Г. Сучасний англомовний гастрономічний дискурс: когнітивний
вимір. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття ступеня вищої освіти доктора філософії з галузі знань
03 Гуманітарні науки зі спеціальності 035 Філологія. – Чернівецький національний
університет імені Юрія Федьковича, Міністерство освіти і науки України, Чернівці,
2021.
Дисертацію присвячено вивченню сучасного англомовного гастрономічного
дискурсу з позицій когнітивно-дискурсивної парадигми. Такий підхід до вивчення
сучасного англомовного гастрономічного дискурсу дав змогу об’єктивно
реконструювати та репрезентувати інформаційні пакети його видів – традиційного
та естетичного, виявити концепти-автохтони як стрижні сучасного англомовного
гастрономічно тематизованого сегменту знання.
Гастрономічний дискурс визначено як особливий вид соціального
спілкування, метою якого є здійснення глютонічної комунікації. Гастрономічний
дискурс об’єднує текстові структури, пов’язані з процесом харчування, при якому
враховуються учасники, умови, способи спілкування, середовище, у якому
відбувається розмова, місце й час комунікації, цілі й мотиви, а також жанр і стиль
мовлення. Він охоплює ціннісні й понятійні сторони етнокультури, а також
відображає особливості культури різних країн і має національно-культурну
специфіку, а «їжа, харчування» виступає як багатовимірне смислове утворення, що
включає ціннісну, образну й понятійну сторони, зумовлює саме існування
етнокультури, яке формує її лінгвосеміотичну систему й систему комунікації.
Сучасний англомовний гастрономічний дискурс постає мисленнєво-мовленнєвою
діяльністю сучасного представника англомовної спільноти в буттєвому сегменті,
пов’язаному з приготуванням та споживанням їжі.
Теоретико-методологічною основою дослідження слугують наукові
концепції, представлені в межах таких наукових напрямів: концептологічних
досліджень у ракурсі лінгвокультурології, когнітивістики, когнітивної семантики


3
та філософії мови; теорії та аналізу дискурсу; концепції мовної картини світу,
мовної особистості й мовної свідомості. Глобальною науковою базою проведеного
дослідження є антропоцентризм «другого покоління» з властивим йому
витлумаченням мови як активного середовища формування розумових об’єктів.
У дисертаційному дослідженні використано методику аналізу когнітивно-
семантичного виміру сучасного англомовного гастрономічного дискурсу, що
передбачає застосування: методики когнітивного картування з опертям на
концептуальний та логіко-семантичний аналіз, а також лінгвостатистичні методи
(розрахунок критерію хі-квадрат (χ2), коефіцієнта спряженості К і коефіцієнта
кореляції Пірсона r); методики реконструкції поняттєвого сегмента метаконцептів
із використанням порівняльно-історичного методу у вигляді етимологічного
аналізу; структурний метод в аспекті дефініційного й компонентного аналізу;
процедуру кількісних підрахунків.
У дисертації вперше окреслено поняттєвий та частково валоративний рівні
метахтонів сучасного англомовного гастрономічного дискурсу – food та
gastronomy. Поняттєвий рівень метаконцептів засвідчує, що одна із найдавніших в
англійській мові лексема food, що походить від давньогерманського дієслова fodjan
(годувати), дійшла до нас через староанглійське fōda (їжа, харчування), а лексема
gastronomy походить від грецької gastronomia – мистецтво приготування їжі (від
gaster – шлунок, їжа, харчування). Лексико-семантичне поле лексеми food має таку
структуру: ядро (будь-яка речовина, що містить поживні речовини, які можуть
потрапляти в організм та метаболізуватися + все для живлення організму); близька
периферія (вид харчування + поживна речовина у твердому вигляді); віддалена
периферія (усе, що «живить» інтелект, збуджує почуття або формує звички,
характер); лексико-семантичне поле лексеми gastronomy структурується так: ядро
(мистецтво та наука про споживання та приготування їжі), близька периферія (вид
кулінарії певного регіону), віддалена периферія (спеціальні традиції).
Номінативний інвентар метаконцептів представлений номінаціями з різними
граматичними, словотвірними і семантичними характеристиками. Виокремлені
змістовні ознаки номінативного поля відображають основні смислові відтінки


4
досліджуваного феномену: продукти харчування, назви страв, характеристика
продуктів харчування, напої, вид харчування, прийом їжі, звичаї та стиль, кухня,
сфера обслуговування, відчуття та емоції, процес та спосіб приготування їжі,
презентація їжі та суб’єкт гастрономії.
Валоративний рівень метаконцептів відображений у їхніх паремійних
профілях, множині фразеологізмів та ідіом з глютонічним елементом, що фіксують
споконвічні англомовні культурні домінанти – необхідність здорового харчування,
важливість ситості як передумови для виконання інших життєвих функцій,
важливість здорового способу життя, фізіологічне задоволення.
Уточнено визначення сучасного англомовного гастрономічного дискурсу в
аспекті цільової, жанрової та трансляційної дивергентності, за яким виокремлені
традиційний та естетичний види, що відповідають характеру спілкування на основі
його цільової настанови й прототипного смислу. Традиційний гастрономічний
дискурс характеризують узвичаєні, стандартні ідеї споживання (ціни продуктів,
рецептів, місць харчування) та формами їх реалізації (реклами товару, меню), однак
при зовнішній простоті й незмінності кінцевого продукту, загалом будь-якого
тематично спрямованого друкованого матеріалу, часто відповідно до вимог часу
істотно змінюються його зміст та умови для здійснення. Естетичний
гастрономічний дискурс формує особливе середовище, у якому акцент комунікації
остаточно змістився з раціонального інформування про продукт на транслювання
естетичних, етичних, культурних цінностей, тобто актуалізацію ціннісних смислів.
Естетизація соціального середовища споживання висуває на передній план певні
суб’єктні ролі, які сприяють формуванню цінностей ритуалізації прийому їжі.
Сюди можуть входити виконавці ритуалу приготування, подавання їжі, а також
споживачі, які отримують задоволення від їжі, пиття і спілкування.
Реконструйовано та відтворено в когнітивних картах концептосистеми двох
видів сучасного англомовного гастрономічного дискурсу – традиційного та
естетичного. Концептосистема сучасного англомовного традиційного
гастрономічного дискурсу базується на 48 автохтонах та 26 міжконцептуальних
кореляціях і засвідчує, що традиційній гастрономічній картині світу


5
середньостатистичного англомовного споживача притаманна значущість: овочів та
фруктів; морепродуктів та риби; замороження та консервування продуктів як
основного способу їх зберігання; молочних продуктів, у яких акцентується вид та
смак; м’яса як обов'язкового складника страв, пов’язаних із традиційним прийомом
їжі. Сучасний англомовний споживач обирає зазвичай пасти, традиційні страви
інших країн, перекушує закусками між прийомами їжі або ж у конкретний прийом
їжі, акцептує випічку й солодощі, обов’язково в певний спосіб оцінюючи їх смак.
Помітна значущість безалкогольних та алкогольних напоїв. Процес приготування
їжі передбачає зосередження на характеристиках продуктів харчування як
показового складника страви, напою, соусу, спецій. Важливе значення для
спільноти має специфіка та вид харчування (здорове, дієтичне, дитяче харчування,
їжа для тварин). Прийом їжі слугує важливим фактором у процесі харчування
людини, особливої уваги надається традиційному прийому їжі та сніданку. Для
традиційного англомовного споживача важливими чинниками в розгляді
доцільності придбання продуктів харчування є: поживність продукту; тип та вид
продукту та напою, їх калорійність та дієтичні властивості; вік дитини як головний
фактор при виборі дитячого харчування. Істотну увагу приділено здоровому
харчуванню, проте значне місце посідає й фаст-фуд, особливо актуальний для
молодіжної аудиторії та дітей. Загалом у процесі приготування й харчування
особливе місце в традиційні картині світу англомовного споживача займає бренд
як показник бажаного та якісного продукту – від нього залежить ціна продукту та
уявлення про країну-виробника продукту / товару.
Концептосистема сучасного англомовного естетичного гастрономічного
дискурсу базується на 47 значущих концептах-автохтонах, виокремлених з 12
значущих доменів, та 24 сталих міжконцептуальних зв'язках. Вони засвідчують, що
комплекс релевантного для сучасного англомовного естета знання про харчування
окреслюється уявленням про основні продукти: овочі як основні інгредієнти
вегетаріанських страв; фрукти як, власне, продукт, що споживається насамперед на
сніданок, складник для приготування напоїв (соків, смузі) або ж джерело аромату
для різних продуктів харчування та напоїв; м’ясо як основна частина страв


6
традиційного прийому їжі. У будь-якій страві як найголовнішому об’єкті уваги або
витворі гурмана обов’язково акцентується певний смак. З напоїв перевага
надається чаю, каві, сокам, смузі та безалкогольним напоям зі зверненням уваги на
їхньому смаку та ароматі. Основними прийомами їжі вважають традиційний
прийом їжі, пов’язаний із чаюванням, сніданок, де акцентується характеристика
продуктів харчування, особливо їхня поживність, та вечеря, для якої важливим є
заклад сфери обслуговування. Такі страви, як салати асоціюються з обідом, пасти
– з країною походження, вегетаріанські страви – з овочевими складниками.
Спостерігається значущість різних видів харчування – здорового, що вирізняється
підвищеною увагою до поживності інгредієнтів; дієтичного, яке пов’язане з
врахуванням калорійності продуктів харчування. Основним інформаційним
комплексом, акуталізованим у сучасному англомовному естетичному
гастрономічному дискурсі, є відчуття та емоції, що відображені в перманентній
оцінці виду, смаку та аромату страв і напоїв як позитивній, так і негативній, з
множиною нюансів та відтінків. Основними та важливими характеристиками
продуктів харчування є їхня поживність та калорійність. Постійно моніториться та
оцінюється й процес приготування їжі, рецепти, інструкції та доцільність та якість
інгредієнтів. Посутнім складником естетичної гастрономічної картини світу є
країна походження продуктів харчування, напоїв чи страв, а також той комплекс
асоційованої з харчуванням людської діяльності, пов'язаний з дозвіллям
насамперед подорожуванням, що розширює гастрономічний досвід особи.
Види сучасного англомовного гастрономічного дискурсу – естетичний і
традиційний істотно відрізняються, оскільки їхні концептосистеми базуються на
частково різних стрижнях, відповідно уявлення, відображені в традиційній та
естетичній гастрономічних картинах світу сучасного англомовного споживача,
мають мало спільного.
Попри те, що обидві концептосистеми є досить насиченими, мережа
сучасного англомовного традиційного гастрономічного дискурсу є дещо
розгалуженішою. У обох видах активуються культурно значущі концепти: MEAT,
JUICE, TEA, COFFEE, SMOOTHIE, SOFT DRINK, ALCOHOLIC DRINK,


7
INGREDIENT, RECIPE, TRADITIONAL MEAL, NUTRITION, DIET, HEALTH
FOOD, TASTE EVALUATION, FLAVOUR, COUNTRY, що демонструють
актуальність цих вже й суспільних явищ для англомовної спільноти загалом.
Традиційна гастрономічна картина світу охоплює акцентуацію сучасних
«суспільних зручностей», а саме фаст-фуду, дитячого харчування та готової їжі для
тварин, соусів та спецій, традиційних страв, готової випічки та солодощів, закусок,
заморожених та консервованих продуктів, енергетичних напоїв, ціни та знижок, що
полегшують життя середньостатистичного споживача. Натомість естетична
гастрономічна картина світу підносить значення фруктів, овочів, салатів, пасти,
вегетаріанських страв, калорійності продуктів, загалом процесу приготування,
інгредієнтів та емоцій, що супроводжують як процес, так і результат – насолоду від
смаку та аромату. Істотного значення набуває сфера гастрономічного
обслуговування, особливо через зручність та можливість отримання
гастрономічної насолоди в приємному місці. Викладене дає змогу стверджувати,
що, попри акцептуацію значущості традиційних цінностей, нове покоління
англомовних споживачів підносить значення інших пріоритетів сучасного
харчування – естетику й раціоналізм.
Ключові слова: дискурс, гастрономічний дискурс, англомовний дискурс,
концепт, автохтон, домен, концептосистема, когнітивна карта.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.