Ернест Ґеллнер » Розум і культура: історична роль раціональності та раціоналізму
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Розум і культура: історична роль раціональності та раціоналізму
Праця
|
|
|
Написано: |
2004 року |
|
Джерело: |
Naral-zempo |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
18.05.2018 |
|
Твір змінено: |
18.05.2018 |
|
Завантажити: |
djvu
(7.1 МБ)
|
|
Опис: |
Гелнер, Ернест.
Розум і культура: історична роль раціональності та раціоналізму / Е. Гелнер ; пер. з англ. С. Савченко. - Х. : Акта, 2004. - 298 с. - ISBN 966-7021-81-5
Перекладено за виданням: Reason and Culture: the hiatoris role of rationality and rationalizm. 1992
Починаючи від сімнадцятого століття, західне суспільство мало вельми бурхливі стосунки з Розумом. Декарт вирішив переглянути всі свої переконання у світлі Розуму, не дозволяючи при тому нічного іншого, — за це йому гірко докоряв Паскаль. Упродовж наступних століть зв’язок із розумом став об’єктом жвавої, нерідко навіть пристрасної дискусії. Девід Юм проголосив Розум безсилим; Імануїл Кант завважив, що більшість людей унаслідок обманутих сподівань на Розум страждають від “місології”; Ґеорґ Геґель стверджував, нібито чільне завдання філософії полягало в тому, аби показати, що саме Розум спрямовує перебіг історії.
Ця дискусія не обмежувалася цариною філософії. Макс Вебер, найвпливовіший соціолог сучасності, приділяв величезну увагу ролі Розуму в житті західного суспіль ства та в народженні суспільства індустріального. Соціальних антропологів дуже цікавила як усеосяжність, так і різноманітність концептуальної думки.
Еміль Дюркгайм навчив їх питати, чому всі люди поводяться раціонально, а Макс Вебер — запитувати, чому деякі з них виявляють більшу раціональність, ніж інші.
Ця розвідка зводить воєдино філософські, історичні й соціологічні погляди на раціональність та намагається кинути світло на питання, що лежать у підґрунті відповідних дебатів у різноманітних дисциплінах.
|
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Передмова до англійського видання 8
Слова подяки 12
1 РОЗУМ І КУЛЬТУРА 15
15 Прокляття звичаю й прикладу
31 Розум проти культури
40 Відсутній статут
44 Копернікова контрреволюція
52 Висновки
2 КОРЕНІ ІМПУЛЬСУ 54
54 Коло замикається
65 Розв’язка
66 Декарт проти Дюркгайма
70 Вибірний імпульс, або Дюркгайм і Вебер
86 Раціональний розум у раціональному світі
3 КОНФРОНТАЦІЇ РОЗУМУ 90
90 Вступ
114 Образ розуму
4 ЗЕМНІ ВОРОГИ РОЗУМУ 116
116 Дух історії
129 Темні боги проти Розуму
145 Терапевтичний ірраціоналізм
5 ХВОРОБИ РОЗУМУ 151
151 Природа пожирає Розум
153 Повернення первозданної гармонії
155 Гармонія чи нескінченна блокада?
158 Старий-новий супротивник
159 Немічність Розуму
162 Обґрунтування висновків
6 ТЕЧІЇ ПРОТИЛЕЖНОГО НАПРЯМКУ 171
171 Абсолютизм повертається в пошуках прагматичного підґрунтя
176 Незалежність культури
188 Творчість через обмеження
195 Про зради і зрадників
200 Перелік ударів по розуму
7 РАЦІОНАЛЬНІСТЬ ЯК СПОСІБ ЖИТТЯ 205
209 Економіка номер один: виробництво
215 Економіка номер два: споживання
220 Пізнання
222 Культура
228 Влада й політика
231 Різноманітність раціонального досвіду
8 ПРОМЕТЕЙ РОЗГУБЛЕНИЙ 235
235 Утрата автономії
244 Трансцендентність і релятивізм
248 Раціоналізм та емпіризм як партнери
256 Розум проти пристрасті
9 РЕЗЮМЕ 262
Література 273
Предметно-іменний покажчик 277
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|