Олександр Дякуновський » Правове регулювання підприємницької діяльності в Україні та Республіці Польща
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Правове регулювання підприємницької діяльності в Україні та Республіці Польща

Дисертація
Написано: 2021 року
Розділ: Наукова
Додав: balik2
Твір додано: 26.09.2021
Твір змінено: 26.09.2021
Завантажити: pdf див. (3.7 МБ)
Опис: Дякуновський О. Є. Правове регулювання підприємницької діяльності в
Україні та Республіці Польща. – Кваліфікаційна наукова праця на правах
рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за
спеціальністю 12.00.04 – господарське право, господарсько-процесуальне право
(081 – Право). – Донецький національний університет імені Василя Стуса,
Міністерство освіти і науки України, Вінниця, 2021.
Дисертація присвячена дослідженню та обґрунтуванню нових теоретичних
положень щодо правового регулювання підприємницької діяльності в Україні,
на основі системного аналізу досвіду регламентування вказаного суспільно-
економічного явища у Республіці Польща, а також підготовці пропозицій з
удосконалення вітчизняного законодавства.
Об'єктом дослідження є суспільні відносини, які виникають у процесі
здійснення підприємницької діяльності в Україні, у порівнянні з аналогічними
відносинами у Республіці Польща.
Предметом дослідження є правове регулювання підприємницької діяльності в
Україні та Республіці Польща.
Основна частина дисертації містить вступ, три розділи, сім підрозділів,
висновки до кожного з розділів та загальні висновки.
У розділі 1 «Загальнотеоретична характеристика правового регулювання
підприємницької діяльності в Україні та Республіці Польща» розроблено поняття
квазіпідприємництва (квазіпідприємницької діяльності), під яким
запропоновано тлумачити здійснення фізичною особою самостійної,
ініціативної, систематичної, на власний ризик господарської діяльності,
прибуток від якої становить менше однієї мінімальної заробітної плати в
кожному із календарних місяців, в якому вона провадиться, та не потребує
реєстрації особи як суб’єкта підприємницької діяльності.
Виокремлено умови квазіпідприємництва (квазіпідприємницької


3
діяльності): відсутність зобов’язань щодо постановки на облік та звітування у
компетентних органах (податковій службі, органах статистики, Пенсійному
фонді України); звільнення від сплати внесків на соціальне страхування (в
контексті здійснення квазіпідприємництва); оподаткування на загальних
підставах (сплата податку на доходи фізичних осіб за результатами річного
декларування).
Конкретизовано ознаку підприємництва, яке здійснюється фізичною
особою-підприємцем, – «отримання прибутку», котра передбачає установлення
мінімального розміру прибутку на рівні не менше однієї мінімальної заробітної
плати у кожному із календарних місяців, в якому така діяльність провадиться.
Уточнено ознаку систематичності підприємництва, яке здійснюється фізичною
особою-підприємцем, у спосіб конкретизації кількості (не менше 3 разів
протягом календарного року) проведених операцій щодо продажу товарів,
виконання робіт та/або надання послуг, спрямованих на реалізацію мети
підприємницької діяльності – отримання прибутку.
Обґрунтовано, що ознака систематичності підприємництва, яке
здійснюється юридичною особою – суб’єктом підприємницької діяльності, не
потребує прив’язки до кількості операцій щодо продажу товарів, виконання
робіт та/або надання послуг.
Здійснено поділ господарської діяльності фізичних осіб залежно від рівня
отриманого прибутку, на квазіпідприємницьку та підприємницьку, що
забезпечить більш чітке розуміння сутності підприємництва, збільшення
кількості суб’єктів, які, випробувавши свою бізнес-ідею у межах
квазіпідприємництва, виявлять бажання здійснювати підприємницьку діяльність
на постійній основі.
Проведено періодизацію розвитку правового регулювання підприємницької
діяльності в Україні та Республіці Польща. Аргументовано, що законодавча
основа підприємництва в Україні у своєму розвитку пройшла п’ять етапів,
останній з яких розпочався 16 вересня 2014 р. і триває дотепер. П’ять етапів
розвитку правового регулювання підприємницької діяльності виокремлено і у


4

Республіці Польща.
Доопрацьовано правову основу регулювання підприємницької діяльності в
Україні, шляхом установлення правових засад для підтримки суб’єктів мікро- та
малого підприємництва щодо реалізації стартап-проєктів; регулювання
зупинення підприємницької діяльності за ініціативою підприємця; державне
регулювання підприємницької діяльності у спосіб запровадження додаткових
принципів такого регулювання та окремих аспектів державної підтримки
суб’єктів підприємницької діяльності.
У розділі 2 «Правовий статус суб’єктів підприємницької діяльності в Україні та
Республіці Польща» запропоновано доповнення критеріїв поділу суб’єктів
підприємницької діяльності в Україні разом з показниками щодо прибутку та
кількості найманих працівників таким, як балансова вартість активів на кінець
звітного періоду (календарний рік).
Аргументовано положення щодо удосконалення організаційно-правової
форми господарських товариств, у вигляді товариства з обмеженою
відповідальністю в Україні, у спосіб запровадження таких гарантій та переваг
для суб’єктів мікро- та малого підприємництва, які займаються реалізацією
стартап-проєктів: виплата учасникам авансового внеску до отримання
очікуваних дивідендів; компенсація дивідендів, не отриманих у звітному періоді,
у наступні фінансові роки; спрощений порядок проведення загальних зборів за
допомогою засобів електронного зв'язку (скликання, участь, прийняття рішень).
Розроблено пропозицію щодо запровадження в Україні інституту зупинення
підприємницької діяльності за ініціативою суб’єкта підприємництва, з
обов’язковим законодавчим визначенням умов, порядку проведення, строків
(максимального/мінімального), на який зупиняється здійснення підприємництва.
Запропоновано введення у законодавство України серед інших підстав
припинення діяльності суб’єктів підприємницької діяльності окремої підстави,
такої, як припинення діяльності відокремленого підрозділу (філії або
представництва) іноземного суб’єкта підприємницької діяльності, якщо така
діяльність суперечить законодавству України.


5
У розділі 3 «Державне регулювання підприємницької діяльності в Україні та
Республіці Польща» розширено перелік принципів державного регулювання
підприємництва такими: пріоритетність розвитку мікро-, малого та середнього
підприємництва (принцип «think small first»); стабільність правового
регулювання підприємницької діяльності.
Запропоновано посилити інституційну підтримку суб’єктів
підприємницької діяльності шляхом удосконалення правового статусу бізнес-
омбудсмена (Ради бізнес-омбудсмена) в Україні та розширення його
повноважень, зокрема: надання висновків щодо проєктів законів, які стосуються
інтересів суб’єктів підприємницької діяльності і принципів здійснення
підприємництва; звернення до компетентних органів (осіб) з проханням
здійснити законодавчу ініціативу або видати інші нормативні акти з питань, які
стосуються підприємницької діяльності; організація посередництва між
суб’єктами підприємництва та органами державної влади; звернення до
компетентних органів для надання загальних консультацій у справах про
порушенням прав суб’єктів підприємницької діяльності, які мають системний
характер та ін.
Аргументовано розширення форм державного сприяння фізичним особам-
підприємцям на стадії започаткування підприємницької діяльності в Україні,
шляхом запровадження в Україні аналогів таких механізмів, як «ulga na start»
(полегшення початку) та «prawo do błędu dla nowego przedsiębiorcy» (право на
помилку для нового підприємця), що застосовуються у Республіці Польща.
Доповнено перелік засобів державної підтримки суб’єктів підприємницької
діяльності в Україні в умовах пандемії COVID-19 такими, як: запуск та
популяризація державних он-лайн платформ, з метою надання суб’єктам
підприємництва інформаційної підтримки із пошуку ділових партнерів та
фінансування; додаткове стимулювання суб’єктів підприємницької діяльності,
які впроваджують нові технології, цифровізацію сервісів і виробничих процесів.
Практичне значення отриманих результатів полягає у поглибленні
теоретичних уявлень про сутність підприємництва як предмета правового


6
регулювання в Україні та Республіці Польща, у можливості використання
теоретичних положень і висновків дисертаційного дослідження у процесі
законотворчої діяльності з метою удосконалення законодавства України, яке
регулює здійснення підприємницької діяльності, у практичній діяльності як
суб'єктів підприємницької діяльності, так і суб'єктів владних повноважень.
Теоретичні положення та висновки дисертаційного дослідження можуть
бути використані у подальших наукових дослідженнях, освітньому процесі та
правозастосовній діяльності.
Дискусійні дисертаційні положення та висновки можуть стати підґрунтям
для подальших наукових досліджень.
Ключові слова: правове регулювання, підприємництво, суб’єкт
підприємницької діяльності, Україна, Республіка Польща, квазіпідприємництво,
організаційно-правові форми, товариство з обмеженою відповідальністю,
суб’єкти мікропідприємництва та малого підприємництва, зупинення
підприємницької діяльності, принципи державного регулювання
підприємництва; підтримка суб’єктів підприємницької діяльності.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.