Опис: |
Аністратенко Антоніна Віталіївна.
Альтернативна історія як метажанр української і зарубіжної прози: компаративна генологія і поетика. Монографія. Чернівці: БДМУ, 2020. 548 с.
ISBN 978-966-697-875-5
У монографії здійснено зіставне та функціональне дослідження українського сучасного роману в жанрі альтернативної історії з англомовними (США та британськими), німецькими, польськими, чеськими, російськими творами художньої альтернативної історії. Студії сучасної української та зарубіжної прози розкривають генологічну своєрідність і поетику, художню перспективу літературної альтернативістики як метажанру. В монографії викладено теоретичну основу, основні положення та висновки дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук.
Пропонована монографія розрахована на літературознавців, філологів, культурологів, викладачів предметів гуманітарного циклу, аспірантів, студентів та широке коло читачів, які цікавляться літературою, історією та культурним дискурсом, зокрема альтернативноісторичною прозою. |
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП: КОМБІНАТОРИКА ДЛЯ ІСТОРИКА .............................................. 11
РОЗДІЛ І. АЛЬТЕРНАТИВНА ІСТОРІЯ: ПОХОДЖЕННЯ І
РОЗВИТОК .................................................................................................................. 22
1.1. Терміносистема альтернативної історії в
художній прозі, сутність і ґенеза АІ як метажанру ............................ 22
1.2. Питання генези альтернативної історії: жанрові
трансформації ......................................................................................................... 47
1.3. Поняття і сучасний стан АІ в українській та
зарубіжних національних літературах ..................................................... 50
1.4. Розшарування АІ на субжанри, становлення
метажанру.................................................................................................................. 58
1.5. Компаративний аналіз метажанру АІ: компоненти
та їхні зв’язки в системі літературознавчої студії ............................. 69
1.6. Класифікація українського роману в жанрі АІ у
порівнянні з класифікацією американського роману
«alternate history» .................................................................................................. 76
1.7. Порівняльна жанрово-стильова характеристика
субжанрів альтернативної історії як презентаційна
модель класифікації творів метажанру АІ ............................................. 89
1.8. Провідні ознаки поетики та характерні жанрові
модифікації (нео)модернізму, постмодернізму та
постпостмодернізму і їхній зв’язок з АІ ................................................... 96
Висновки до першого розділу ............................................................ 107
РОЗДІЛ ІІ. ТРАНСНАЦІОНАЛЬНІ ПЕРЕТИНИ ХУДОЖНЬОЇ
АІ ................................................................................................................................... 114
2.1. Альтернативна історія України: Атлантида в
океані альтернатив (В. Кожелянко і Ю. Щербак) ............................ 114
2.2. Образ героя-звитяжця як суб’єкт альтернативної
історії України (І. Білик і В. Владко) ...................................................... 129
2.3. Пошук і відродження національної ідеї в художній
прозі АІ: український, польський та німецький виміри
(О. Меньшов, О. Ірванець, Ю. Щербак, С. Фрай, Т. Вермес,
Я. Дукай) .................................................................................................................. 145
2.4. Вплив фольклорних образів і мовостилю усної
народної творчості на поетику роману АІ (В. Пєлєвін,
В. Кожелянко та фольклорні обрядодії) ............................................... 160
5
2.5. АІ та християнський мотив. Вплив християнських
образів і сакруму на поетику роману АІ (В. Базів, С. Кінг,
В. Кожелянко, М. і С. Дяченко) .................................................................... 176
2.6. «Метафоричне розширення» як апеляція до
колективної пам’яті через АІ (В. Тарнавський,
В. Кожелянко, М. Поллак) .............................................................................. 187
2.7. Індивідуальна пам’ять як антиномія до
«забування» у творах АІ (П’єр Дібісі, Є. Замятін, Д. Одія) ............ 211
Висновки до 2 розділу ............................................................................ 216
РОЗДІЛ ІІІ. ПОЕТИКА ТА ГЕНОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ
СУБЖАНРІВ АІ ...................................................................................................... 229
3.1. АІ та урбаністична проза: рівні генологічного
синкретизму (Р. Іваничук, А. Дністровий, В. Кожелянко,
М. Ґьорітц, Т. Дюкерс, Й. Мейярд, Т. Гюльсвітт) ............................... 229
3.2. Англійська, американська і російська АІ та
антиколоніалізм (Ф. Муллалі, К. Робертс, Р. Кіплінґ,
Дж. Р. Р. Мартін, П’єр Дібісі, В. Аксьонов, Б. Акунін,
Б. Лавреньов, К. Буличов, В. Єрофєєв) .................................................... 243
3.3. Романи субжанрів АІ (ухронії та метаісторії) як
спроба декодування історичного смислу через повторну
міфологізацію (Г. Гаррісон, Ю. Щербак,
Д. Шурхало, В. Нефф, Дж. Р. Р. Мартін).................................................... 263
3.4 Метаісторичний роман у дискурсі
інтермедіальності (К. Буличов, У. Еко, Дж. Орвелл,
В. Винниченко) .................................................................................................... 278
3.5. Засоби моделювання архітектоніки твору в полі
АІ: пародійність як формальне рішення (К. Рохас і
С. Процюк, В. Кожелянко і В. Єрофєєв, Ю. Щербак і
В. Пєлєвін, А. Мельничук і Г. Гаррісон) .................................................. 293
3.6. Подорож у часі та пророча візія як художні
прийоми АІ (О. Борґардт, В. Пєлєвін, В. Кожелянко,
Я. Яновський і В. Найденова). ...................................................................... 311
3.7. Історико-соціальний та псевдоісторичний романи
про фініш СРСР як АІ фентезі (К. Буличов і В. Кожелянко) ....... 318
Висновки до 3 розділу ............................................................................ 328
РОЗДІЛ ІV. МАЛА ПРОЗА ЯК СПОСІБ ФІКСАЦІЇ МОМЕНТУ
ЧАСУ. АЛЬТЕРНАТИВА ІСТОРІЇ В АЛЬТЕРНАТИВІ
МИСЛЕННЯ ............................................................................................................. 335
6
4.1. Час у новелі та оповіданні. Явище моменту часу в
малих прозових формах метажанру АІ .................................................. 335
4.2. Концепт і архетип часовості у порівнянні з
фізичним розумінням часу та їхня екстраполяція в
хронотопі малих прозових форм (Є. Кононенко,
Дж. Джойс, М. Кідрук, К. Францоз) ............................................................ 353
4.3. Десакралізація історії як темпоральний квест на
шляху до історичного альтернативізму (В. Кожелянко,
В. Портяк, Я. Лижник, Ю. Андрухович) .................................................. 365
4.4. Шлях воїна в Україні: прогностичний аспект малої
прози АІ (збірка В. Кожелянка «Чужий» у контексті
становлення української незалежності) .............................................. 380
4.5. Жіночі образи в поетиці АІ. О. Забужко і
В. Кожелянко: жіноче і чоловіче письмо .............................................. 394
Висновки до 4 розділу ............................................................................ 406
ВИСНОВКИ .............................................................................................................. 411
ДОДАТКИ ................................................................................................................. 445
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ (ОСНОВНОЇ) ЛІТЕРАТУРИ ..................... 454
КОРОТКИЙ ЗМІСТ МОНОГРАФІЇ ЗА РОЗДІЛАМИ
(АНГЛІЙСЬКОЮ МОВОЮ) .............................................................................. 484
ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК ..................................................................................... 542
|