Анна Вараниця » Учителі народних шкіл Галичини другої половини ХІХ – початку ХХ століття
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Учителі народних шкіл Галичини другої половини ХІХ – початку ХХ століття

Дисертація
Написано: 2018 року
Розділ: Історична
Твір додано: 31.05.2018
Твір змінено: 31.05.2018
Завантажити: pdf див. (9 МБ)
Опис: Вараниця А. О. Учителі народних шкіл Галичини другої половини
ХІХ – початку ХХ століття. – На правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за
спеціальністю 07.00.01 – історія України. – Інститут українознавства ім.
І. Крип’якевича НАН України. – Львів, 2018.
У дисертації досліджено колективну біографію учителів народних шкіл
Галичини другої половини ХІХ – початку ХХ ст. У центр наукових пошуків у
дослідженні поставлено народного вчителя як людину з її професійними і
приватними проблемами, набуттям досвіду громадського життя, повсякденними
практиками й мотивами, які визначали алгоритми її дій. Особливістю роботи є
наскрізне поєднання загальних та індивідуальних ліній. Дослідження
зосереджується на періоді 1869–1914 років. Територіальними рамками роботи є
австрійська провінція Галичина. З точки зору національних репрезентацій героями
дослідження є українці й поляки, що становили абсолютну більшість учителів, а
також євреї, які починали входити в це середовище.
Робота виконана на базі широкого джерельного матеріалу, зокрема
офіційної документації управлінських інституцій різних рівнів, тогочасної
громадсько-політичної і педагогічної преси, публіцистичних праць, джерел
особового походження, шкільних підручників та художньої літератури.
Опрацьовано неопубліковані документи архівів України (Центральний державний
історичний архів України у м. Львові; Державний обласний архів Львівської
області, матеріали Відділу рукописів Львівської національної наукової бібліотеки
ім. В. Стефаника НАН України) та Польщі (Головний архів давніх актів у
Варшаві, Архів нових актів у Варшаві, Відділ рукописів Національної бібліотеки у
Варшаві, Національний архів у Кракові, Державний архів у Перемишлі,
Державний архів у Жешові, Відділ рукописів Національної бібліотеки ім.
Оссолінських у Вроцлаві), значну частину вперше введено в науковий обіг. В результаті дослідження представлено особливості фахового і
світоглядного становлення народних учителів, їхньої професійної діяльності,
повсякдення, місця в житті держави, народу і людини. Визначено вплив на
вчительське середовище трансформацій, що відбувались в тогочасному
освітньому, соціальному і політичному просторі. Розкрито питання досвіду
організації шкільництва першої половини ХІХ ст. і його зв’язки з формуванням
законодавчої бази початкової освіти в період автономії. На основі
просопографічного аналізу визначено соціальне походження вчителів, чого раніше
не проводилося.
Крізь призму приватних сюжетів проаналізовано мотиви вибору фаху,
процес професійного становлення, особливості навчального процесу, взаємин з
учнями, умови праці вчителя й діяльність учительських колективів,
функціонування виконавчої вертикалі. Розглянуто повсякдення, побут і дозвілля
вчителів, а також гендерну специфіку професії та вплив фаху на приватне життя.
В контексті міжетнічних взаємин здійснено аналіз місця народних учителів у
національному русі, вивчено їхніх індивідуальні вибори національної позиції й
стратегії поведінки. В роботі простежено образи народних вчителів у
інтерпретаціях тогочасної публіцистика та літератури. У дисертації доведено, що
учителі народних шкіл становили окрему соціальну цілість, поєднану спільною
професійною ідентичністю, а їхня роль у формуванні новочасного суспільства
була однією із найбільш значущих.
Ключові слова: народний вчитель, народна школа, початкова освіта,
Галичина, модернізація.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.