|
Написано: |
2017 року |
|
Розділ: |
Релігія |
|
Твір додано: |
24.06.2019 |
|
Твір змінено: |
01.07.2019 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3.7 МБ)
|
|
Опис: |
Присухін С. І.
Поліфонія культури життя: філософсько-богословська спадщина Йоана Павла ІІ в сучасному дискурсі. Релігієзнавчий аспект : монографія / С. І. Присухін. — К. : КНЕУ, 2017. — 475, [1] с.
ISBN 978-966-926-123-6
У монографії досліджується філософсько-богословське вчення Папи Римського Йоана Павла ІІ щодо ролі та значення цінностей християнської культури в подоланні системної кризи сучасної цивілізації (кінця ХХ ― початку ХХІ ст.). Неотомістське тлумачення кризи як гранично можливої перешкоди розвитку людського життя налаштовує брати до уваги, по-перше, безпрецедентне розгортання в суспільному житті гріха соціального насильства, що кваліфікується Йоаном Павлом ІІ як приклад поширення «культури смерті» («цивілізації смерті»), що унеможливлює поступ усіх форм життя на Землі, а по-друге, необхідність і
можливість подолання «кризи людського життя» через використання соціально-етичних цінностей християнської культури, які впродовж тривалого історичного часу вже довели свою ефективність у справі захисту людського життя та гідності кожної окремо взятої особи. Вирішення християнами та людьми доброї волі цього надзавдання залежить від реалізації в людському співжитті таких цінностей християнства, як любов, справедливість, свобода, розвиток, мир, спокій душі та щастя, рекомендованих Церквою принципів соціальної практики — спільного блага, субсидіарності, солідарності тощо, які, разом узяті, визначають зміст поняття «культура життя» як чи не єдиної альтернативи «культури смерті». За цих умов особливого значення набуває досвід Магістеріуму Католицької Церкви у здійсненні принципу діалогізму в боротьбі за суспільний мир, конкретизований соціальним ученням Йоана Павла ІІ.
Монографічне дослідження покликане стати додатковим джерелом філософсько-богословської інформації для філософів-релігієзнавців, науковців-гуманітаріїв, викладачів і студентів, широкого кола зацікавлених осіб (як віруючих, так і людей доброї волі), які звертаються до соціально-етичного вчення Йоана Павла ІІ щодо необхідності заперечення «культури смерті» й утвердження нової гуманітарно налаштованої культури — культури життя («цивілізації любові»). |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ПЕРЕДМОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
РОЗДІЛ 1. ЙОАН ПАВЛО ІІ: ВІХИ ФІЛОСОФСЬКО-
БОГОСЛОВСЬКИХ ЗВЕРШЕНЬ. . . . . . . . . . . . . 13
Висновки до розділу 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
РОЗДІЛ 2. МАГІСТЕРІУМ ЦЕРКВИ ПРО ПРОБЛЕМУ
ЛЮДСЬКОГО ЖИТТЯ ТА СМЕРТІ (У СВІ-
ТЛІ ЕНЦИКЛІКИ ЙОАНА ПАВЛА ІІ
«ЄВАНГЕЛІЯ ЖИТТЯ») . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2.1. Поняття «життя» в філософії та католицькому
богослов’ї . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
2.2. Поняття «смерті» в філософії та католицькому
богослов’ї. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
2.3. Діалектика взаємозаперечення «культури смер-
ті» та культури життя в світлі енцикліки Йоана Па-
вла ІІ «Євангелія життя». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Висновки до розділу 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
РОЗДІЛ 3. «КУЛЬТУРА СМЕРТІ» ― НАЙНЕБЕЗПЕЧ-
НІШИЙ ВИКЛИК СУЧАСНІЙ ЦИВІЛІЗАЦІЇ. . 99
3.1. Феномен «культури смерті»: досвід неотоміст-
ської інтерпретації Йоана Павла ІІ . . . . . . . . . . . . . . 99
3.2. Війна як безпосередній вияв «культури смерті»
в сучасному світі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
3.3. Тероризм як гранично загрозливий вияв «куль-
тури смерті» в соціально-політичному житті. . . . . . . 118
3.4. Бідність, голод, екологічна криза, демографічні
проблеми ― безпосередні прояви «культури смерті» . . 124
3.5. «Культура смерті» на зламі ХХ―ХХІ ст. Нові-
тні загрози людському життю (аборти, евтаназія,
клонування, штучне запліднення тощо) . . . . . . . . . . 139
Висновки до розділу 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
РОЗДІЛ 4. КУЛЬТУРА ЖИТТЯ ЯК СИСТЕМА ФУН-
ДАМЕНТАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ ХРИСТИ-
ЯНСТВА ТА РЕКОМЕНДОВАНИХ ПРИН-
ЦИПІВ СОЦІАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ . . . . . . . . . . 156
4.1. Йоан Павло ІІ про культуру та культуру життя. . 156
4.2. Любов у системі цінностей культури життя. . . . . 169
4.3. Справедливість у системі цінностей культури
життя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
4.4. Істина в системі цінностей культури життя . . . . . 190
4.5. Свобода в системі цінностей культури життя . . . 201
4.6. Розвиток у системі цінностей культури життя . . 211
4.7. Спокій душі як християнська морально-етична
цінність . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
4.8. Щастя як християнська морально-етична цінність . . 231
4.9. Рекомендовані принципи соціальної практики в
системі культури життя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
4.9.1. Принцип спільного блага . . . . . . . . . . . . . . . . 239
4.9.2. Принцип універсального призначення благ. . . . 248
4.9.3. Принцип субсидіарності. . . . . . . . . . . . . . . . . 255
4.9.4. Принцип солідарності . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
4.10. Принцип діалогізму ― засаднича вимога
культури життя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
4.10.1. Діалог між католицизмом і нехристиянськи-
ми релігіями . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
4.10.2. Діалог між католицизмом та іудаїзмом . . . . . . 275
4.10.3. Діалог католицизму та ісламу . . . . . . . . . . . . 284
4.10.4. Екуменічний діалог . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
4.10.5. Католицько-православний діалог . . . . . . . . . . 296
4.10.6. Діалог між Ватиканом та Україною . . . . . . . . 299
4.10.7. Діалог між релігією та наукою. . . . . . . . . . . . 309
4.10.8. Суспільний діалог: свобода совісті та толе-
рантність . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
Висновки до розділу 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
РОЗДІЛ 5. ПРОБЛЕМНЕ ПОЛЕ СТАНОВЛЕННЯ ТА
РОЗВИТКУ КУЛЬТУРИ ЖИТТЯ В СУЧАС-
НІЙ ЦИВІЛІЗАЦІЇ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
5.1. Проблеми сім’ї в утвердженні культури життя . . 341
5.2. Проблеми шлюбу в світлі культури життя. . . . . . 363
5.3. Проблеми біоетики в системі культури життя. . . 377
5.4. Проблеми екологічної етики в становленні
культури життя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413
5.5. Суспільний мир як цінність і принцип культу-
ри життя. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 436
Висновки до розділу 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 468
ПІСЛЯМОВА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 471
|
|
|